Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen

Yleinen ALV-kanta nousee 1. syyskuuta 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Liiketaloudellisesti hinnoiteltavat ilmoitinlaitteet, jotka liitetään Hätäkeskuslaitokseen 1.9. jälkeen, laskutetaan uudella verokannalla.
ALV-kannan muutos koskee kaikkia ilmoitinlaiteasiakkaita, jotka ovat saaneet laskun 1.9. jälkeen.
Hätäkeskuslaitos laskuttaa kerran vuodessa ilmoitinlaiteasiakkaita ilmoitinlaitteen toimintavalmiuden testaamisesta, hälytysten vastaanottamisesta, välittämisestä sekä laitteiden ja ohjelmistojen ylläpitämisestä. Hinta määräytyy sisäministeriön voimassa olevan asetuksen mukaisesti.
Lue lisää ilmoitinlaitteiden hinnastosta Hinnasto-sivulta.
Lue lisää yleisen ALV-kannan muutoksesta Verohallinnon sivuilta.
Lisätty tieto 6.9.2024 klo 15:43 miten ALV-kanta määräytyy ja mitä ALV-kantaa käytetään olemassa olevissa sopimuksissa.
Edit 3.10.2024 klo 10.45: Poistettu tieto ALV-kannan määräytymisestä hinnoittelupäivän mukaan. Lisätty tieto, että muutos koskee kaikkia asiakkaita, jotka ovat saaneet laskun 1.9.2024 jälkeen.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.