Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen

Yleinen ALV-kanta nousee 1. syyskuuta 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Liiketaloudellisesti hinnoiteltavat ilmoitinlaitteet, jotka liitetään Hätäkeskuslaitokseen 1.9. jälkeen, laskutetaan uudella verokannalla.
ALV-kannan muutos koskee kaikkia ilmoitinlaiteasiakkaita, jotka ovat saaneet laskun 1.9. jälkeen.
Hätäkeskuslaitos laskuttaa kerran vuodessa ilmoitinlaiteasiakkaita ilmoitinlaitteen toimintavalmiuden testaamisesta, hälytysten vastaanottamisesta, välittämisestä sekä laitteiden ja ohjelmistojen ylläpitämisestä. Hinta määräytyy sisäministeriön voimassa olevan asetuksen mukaisesti.
Lue lisää ilmoitinlaitteiden hinnastosta Hinnasto-sivulta.
Lue lisää yleisen ALV-kannan muutoksesta Verohallinnon sivuilta.
Lisätty tieto 6.9.2024 klo 15:43 miten ALV-kanta määräytyy ja mitä ALV-kantaa käytetään olemassa olevissa sopimuksissa.
Edit 3.10.2024 klo 10.45: Poistettu tieto ALV-kannan määräytymisestä hinnoittelupäivän mukaan. Lisätty tieto, että muutos koskee kaikkia asiakkaita, jotka ovat saaneet laskun 1.9.2024 jälkeen.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.