Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen

Yleinen ALV-kanta nousee 1. syyskuuta 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Liiketaloudellisesti hinnoiteltavat ilmoitinlaitteet, jotka liitetään Hätäkeskuslaitokseen 1.9. jälkeen, laskutetaan uudella verokannalla.
ALV-kannan muutos koskee kaikkia ilmoitinlaiteasiakkaita, jotka ovat saaneet laskun 1.9. jälkeen.
Hätäkeskuslaitos laskuttaa kerran vuodessa ilmoitinlaiteasiakkaita ilmoitinlaitteen toimintavalmiuden testaamisesta, hälytysten vastaanottamisesta, välittämisestä sekä laitteiden ja ohjelmistojen ylläpitämisestä. Hinta määräytyy sisäministeriön voimassa olevan asetuksen mukaisesti.
Lue lisää ilmoitinlaitteiden hinnastosta Hinnasto-sivulta.
Lue lisää yleisen ALV-kannan muutoksesta Verohallinnon sivuilta.
Lisätty tieto 6.9.2024 klo 15:43 miten ALV-kanta määräytyy ja mitä ALV-kantaa käytetään olemassa olevissa sopimuksissa.
Edit 3.10.2024 klo 10.45: Poistettu tieto ALV-kannan määräytymisestä hinnoittelupäivän mukaan. Lisätty tieto, että muutos koskee kaikkia asiakkaita, jotka ovat saaneet laskun 1.9.2024 jälkeen.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.