Ändring i den allmänna momssatsen – Påverkar larmanordningarnas fakturering från 1.9.
 
                    Den allmänna momssatsen höjs från 24 procent till 25,5 procent den 1 september. Kommersiellt prissatta larmanordningar som ansluts till Nödcentralsverket efter 1.9 kommer att faktureras enligt den nya skattesatsen.
Ändringen av momssatsen gäller alla kunder som deklarerar enheter och som har fått en faktura efter 1.9.
Nödcentralsverket fakturerar kunden en gång om året för testning av larmanordningens funktionsberedskap, mottagning och förmedling av larm samt för underhåll av utrustning och programvara. Priset bestäms i enlighet med Inrikesministeriets gällande förordning.
Se prislista för larmanordningar på sidan Prislista.
Läs mer om den ändrade allmänna momssatsen på Skatteförvaltningens webbplats.
Tillagt information 6.9.2024 på 15:48 om hur momssatsen bestäms och vilken momssats används i befintliga avtal.
Redigera 2024-10-03, kl. 10:45: Tog bort information om bestämning av momssats efter prissättningsdatum. Lagt till information om att ändringen gäller alla kunder som har fått en faktura efter 1.9.2024.
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.