Ändring i den allmänna momssatsen – Påverkar larmanordningarnas fakturering från 1.9.

Den allmänna momssatsen höjs från 24 procent till 25,5 procent den 1 september. Kommersiellt prissatta larmanordningar som ansluts till Nödcentralsverket efter 1.9 kommer att faktureras enligt den nya skattesatsen.
Ändringen av momssatsen gäller alla kunder som deklarerar enheter och som har fått en faktura efter 1.9.
Nödcentralsverket fakturerar kunden en gång om året för testning av larmanordningens funktionsberedskap, mottagning och förmedling av larm samt för underhåll av utrustning och programvara. Priset bestäms i enlighet med Inrikesministeriets gällande förordning.
Se prislista för larmanordningar på sidan Prislista.
Läs mer om den ändrade allmänna momssatsen på Skatteförvaltningens webbplats.
Tillagt information 6.9.2024 på 15:48 om hur momssatsen bestäms och vilken momssats används i befintliga avtal.
Redigera 2024-10-03, kl. 10:45: Tog bort information om bestämning av momssats efter prissättningsdatum. Lagt till information om att ändringen gäller alla kunder som har fått en faktura efter 1.9.2024.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.