Språkkunskaper i både finska och svenska krävs
Ansökan till tvåspråkig utbildning för nödcentraloperatör börjar nästa vecka

Nya nödcentraloperatörer som kan finska och svenska behövs på olika håll i Finland. Det största enskilda personalbehovet finns vid Vasa nödcentral, men även centralerna i Åbo och Kervo behöver tvåspråkiga operatörer. Studerande som avlägger examen får jobb som motsvarar utbildningen direkt efter examen.
Nästa vecka börjar ansökan till den tvåspråkiga kursen i utbildningen till nödcentraloperatör. För att bli vald ska den sökande ha flytande kunskaper i både finska och svenska. Detta är andra gången som språkkravet är kunskaper i båda nationalspråken.
Språkkunskaperna testas i början av hösten i samband med urvalsproven. För sökande som har finska som skolbildningsspråk ordnas språktest i svenska, och för sökande som har svenska som skolbildningsspråk ordnas språktest i finska. Sökanden måste få godkänt resultat i språktestet.
Syftet med den tvåspråkiga kursen är att stärka den svenskspråkiga servicenivån vid nödcentraler runt om i Finland. För närvarande arbetar 11 % av nödcentraloperatörerna på båda de nationella språken.
− Målet är att genom den tvåspråkiga kursen få 24 nya språkkunniga nödcentraloperatörer att arbeta vid våra nödcentraler, säger Antti Koskela, personalchef vid Nödcentralsverket.
Personalbehovet finns särskilt vid Vasa nödcentral
Under tidigare år har många sökande kommit till utbildningen till nödcentraloperatör från trakterna i Kuopio, där utbildningen också huvudsakligen ordnas. Nu är målet att locka sökande särskilt från Österbotten, men även från Nyland.
För närvarande finns 9 tjänster som nödcentraloperatör lediga vid Vasa nödcentral. Under de närmaste åren kommer flera nödcentraloperatörer att gå i pension, vilket ytterligare ökar behovet av nya kunniga personer. Bristen på svenskspråkiga nödcentraloperatörer är oroande.
− Vi behöver ständigt nya kunniga personer i jouren för att säkerställa att vårt kärnuppdrag uppfylls, säger Kari Pastuhov, chef för nödcentralen i Vasa.
Studier i Kuopio och Tammerfors
Ansökningstiden till utbildningen till nödcentraloperatör är 8.5–2.6.2023. Krav på grundläggande utbildning är antingen gymnasiets lärokurs, studentexamen, yrkesinriktad grundexamen eller yrkesexamen. Studierna börjar i januari 2024 och pågår i 1,5 år.
Utbildningens omfattning är 90 studiepoäng och den ordnas av Räddningsinstitutet i Kuopio. En del av kurserna avläggs vid Polisyrkeshögskolan i Tammerfors och en del kan genomföras självständigt i webbundervisning. Examen omfattar två praktikperioder vilka genomförs vid nödcentralerna i Vasa, Uleåborg, Kuopio, Björneborg, Åbo eller Kervo. Undervisning, inkvartering och måltider är huvudsakligen kostnadsfria för studeranden.
Se även
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Bemötande av människor är kärnan i nödcentraloperatörens arbete
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.