Vaatimuksena sekä suomen- että ruotsin kielen taito
Haku hätäkeskuspäivystäjän kaksikieliseen koulutukseen alkaa ensi viikolla

Uusia suomen- ja ruotsin kielen osaajia tarvitaan hätäkeskuspäivystäjiksi eri puolille Suomea. Suurin yksittäinen henkilöstötarve kohdistuu Vaasan hätäkeskukseen, mutta myös Turun ja Keravan keskuksissa tarvitaan kaksikielisiä päivystäjiä. Tutkinnon suorittaneet pääsevät koulutusta vastaaviin töihin heti valmistumisen jälkeen.
Ensi viikolla alkaa haku hätäkeskuspäivystäjäkoulutuksen kaksikieliselle kurssille. Jotta voi tulla valituksi, hakijan tulee hallita sujuvasti sekä suomen- että ruotsin kieli. Kyseessä on toinen kerta, kun kielitaitovaatimuksena on molemmat kotimaiset kielet.
Kielitaito testataan alkusyksystä valintakokeiden yhteydessä. Hakijoille, joilla on koulusivistyskielenä suomi, pidetään kielikoe ruotsin kielestä ja hakijoille, joilla on koulusivistyskielenä ruotsi, pidetään kielikoe suomen kielestä. Kielikokeesta tulee saada hyväksytty tulos.
Kaksikielisellä kurssilla tavoitellaan ruotsinkielisen palvelutason vahvistamista hätäkeskuksissa ympäri Suomen. Tällä hetkellä 11 % hätäkeskuspäivystäjistä hoitaa työtä molemmilla kotimaisille kielillä.
− Kaksikielisen kurssin myötä tavoitteena on saada 24 uutta kielitaitoista hätäkeskuspäivystäjää töihin hätäkeskuksiimme, kertoo Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöpäällikkö Antti Koskela.
Henkilöstötarve erityisesti Vaasan hätäkeskuksessa
Hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen on tullut aikaisempina vuosina paljon hakijoita Kuopion seudulta, missä myös koulutus pääosin järjestetään. Nyt tavoitteena on houkutella hakijoita erityisesti Pohjanmaalta, mutta myös Uusimaalta.
Tällä hetkellä Vaasan hätäkeskuksessa on avoinna 9 hätäkeskuspäivystäjän virkaa. Lähivuosina useampi päivystäjä eläköityy, jolloin tarve uusille osaajille kasvaa entisestään. Ruotsinkielisen päivystyshenkilöstön vajaus on huolestuttava.
− Tarvitsemme jatkuvasti uusia osaajia päivystyssaliin, jotta varmistamme ydintehtävämme toteutumisen, kertoo Vaasan hätäkeskuksen päällikkö Kari Pastuhov.
Opintoja Kuopiossa ja Tampereella
Haku hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen on 8.5.–2.6.2023. Pohjakoulutusvaatimuksena on joko lukion oppimäärä, ylioppilastutkinto, ammatillinen perustutkinto tai ammattitutkinto. Opinnot alkavat tammikuussa 2024 ja kestävät 1,5 vuotta.
Koulutus on laajuudeltaan 90 opintopistettä ja sen järjestää Pelastusopisto Kuopiossa. Osa kursseista suoritetaan Poliisiammattikorkeakoululla Tampereella ja osa voidaan suorittaa itsenäisesti verkko-opetuksessa. Tutkinnon aikana on kaksi työharjoittelua, jotka suoritetaan hätäkeskuksissa Vaasassa, Oulussa, Kuopiossa, Porissa, Turussa tai Keravalla. Opetus, majoitus ja ruokailut ovat opiskelijalle pääosin maksuttomia.
Se även
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.