Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024

Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Nödcentralsverket har under det pågående året berett reformen av sitt ledningssystem. Det centrala målet är att förnya verksamhetssätten så att de stöder prioriteringarna i ämbetsverkets strategi, och bidrar till att bygga bättre nödcentralsservice. I vardagen kommer reformen att återspeglas i ökad delaktighet hos personalen och en förstärkt roll hos nödcentralerna.
Reformen av ledningssystemet kommer också att innebära förändringar i ämbetsverkets struktur. De viktigaste effekterna syns i avdelningarnas och enheternas strukturer och deras ledning. På grund av reformen av ledningssystemet drar man in tjänsterna som direktör för den operativa avdelningen, utvecklingsavdelningen och förvaltningsavdelningen. I deras ställe inrättas tjänsterna som direktör för avdelningen för förvaltnings- och stödtjänster, beredskapsdirektör och utvecklingsdirektör. Även systemchefens, planeringschefens, dataförvaltningschefens och stabschefens tjänster dras in. I deras ställe inrättas chefstjänster för systemenheten, avdelningen för utveckling av nödcentralsverksamheten, dataförvaltningsenheten och enheten för ledningens stöd.
Ämbetsverkets nya struktur svarar bättre på förändringar i verksamhetsmiljön och gör den dagliga verksamheten smidigare. Reformen orsakar inte färre tjänster, förändringar i tjänsteställen eller i antalet nödcentraler.
– Det är betydelsefullt att vi använder våra resurser så effektivt som möjligt. I nuvarande ekonomiska läge är det också bra att se över ämbetsverkets strukturer så att vi bättre kan svara på förändringarna i verksamhetsmiljön och kraven som ställs på oss. I reformen ökar vi bland annat hela personalens delaktighet i utvecklingen av nödcentralsverksamheten, nödcentralernas ansvar i allmänhet och delegerar beslutsfattandet på ett lämpligare sätt, i stället för den nuvarande centraliserade modellen. Dessutom satsar vi på att förbättra nätverkssamarbetet och beredskapen, berättar Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio.
Nya direktörer och enhetschefer
Utnämningar av direktörer fr.o.m. 1.1.2024
- Utvecklingsdirektör Lehti Teemu, tjänsteställe Kervo
- Beredskapsdirektör Nieminen Marko, tjänsteställe Björneborg
- Direktör för avdelningen för förvaltnings- och stödtjänster Perttula Arttu, tjänsteställe Björneborg
Enhetschefer fr.o.m. 1.1.2024
- Stabschef Clouberg Iiro har utnämnts till chef för enheten för ledningens stöd, tjänsteställe Björneborg
- Systemchef Lamu Mika har utnämnts till chef för systemenheten, tjänsteställe Vasa
- Utvecklingschef Hopearuoho Tommi har utnämnts till chef för avdelningen för utveckling av nödcentralsverksamheten, tjänsteställe Björneborg
- Dataförvaltningschef Fågel Jesse har utnämnts till chef för dataförvaltningsenheten, tjänsteställe Björneborg
Se även
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.