Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024

Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Nödcentralsverket har under det pågående året berett reformen av sitt ledningssystem. Det centrala målet är att förnya verksamhetssätten så att de stöder prioriteringarna i ämbetsverkets strategi, och bidrar till att bygga bättre nödcentralsservice. I vardagen kommer reformen att återspeglas i ökad delaktighet hos personalen och en förstärkt roll hos nödcentralerna.
Reformen av ledningssystemet kommer också att innebära förändringar i ämbetsverkets struktur. De viktigaste effekterna syns i avdelningarnas och enheternas strukturer och deras ledning. På grund av reformen av ledningssystemet drar man in tjänsterna som direktör för den operativa avdelningen, utvecklingsavdelningen och förvaltningsavdelningen. I deras ställe inrättas tjänsterna som direktör för avdelningen för förvaltnings- och stödtjänster, beredskapsdirektör och utvecklingsdirektör. Även systemchefens, planeringschefens, dataförvaltningschefens och stabschefens tjänster dras in. I deras ställe inrättas chefstjänster för systemenheten, avdelningen för utveckling av nödcentralsverksamheten, dataförvaltningsenheten och enheten för ledningens stöd.
Ämbetsverkets nya struktur svarar bättre på förändringar i verksamhetsmiljön och gör den dagliga verksamheten smidigare. Reformen orsakar inte färre tjänster, förändringar i tjänsteställen eller i antalet nödcentraler.
– Det är betydelsefullt att vi använder våra resurser så effektivt som möjligt. I nuvarande ekonomiska läge är det också bra att se över ämbetsverkets strukturer så att vi bättre kan svara på förändringarna i verksamhetsmiljön och kraven som ställs på oss. I reformen ökar vi bland annat hela personalens delaktighet i utvecklingen av nödcentralsverksamheten, nödcentralernas ansvar i allmänhet och delegerar beslutsfattandet på ett lämpligare sätt, i stället för den nuvarande centraliserade modellen. Dessutom satsar vi på att förbättra nätverkssamarbetet och beredskapen, berättar Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio.
Nya direktörer och enhetschefer
Utnämningar av direktörer fr.o.m. 1.1.2024
- Utvecklingsdirektör Lehti Teemu, tjänsteställe Kervo
- Beredskapsdirektör Nieminen Marko, tjänsteställe Björneborg
- Direktör för avdelningen för förvaltnings- och stödtjänster Perttula Arttu, tjänsteställe Björneborg
Enhetschefer fr.o.m. 1.1.2024
- Stabschef Clouberg Iiro har utnämnts till chef för enheten för ledningens stöd, tjänsteställe Björneborg
- Systemchef Lamu Mika har utnämnts till chef för systemenheten, tjänsteställe Vasa
- Utvecklingschef Hopearuoho Tommi har utnämnts till chef för avdelningen för utveckling av nödcentralsverksamheten, tjänsteställe Björneborg
- Dataförvaltningschef Fågel Jesse har utnämnts till chef för dataförvaltningsenheten, tjänsteställe Björneborg
Se även
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.