112 Suomi -sovellukseen saavutettavuusparannuksia

112 Suomen saavutettavuutta on paranneltu viimeisen vuoden aikana ja sovelluksen uusin päivitys on tehty 18. tammikuuta.
Hätäkeskuslaitos pyrkii 112 Suomi -sovelluksen kehittämisessä siihen, että kuka tahansa voi käyttää palvelua taustastaan tai rajoitteistaan huolimatta. Tammikuun 18. päivä tehdyssä päivityksessä saavutettavuusparannukset koskevat linkkejä ja tekstejä.
Sovellukseen tehtiin merkittäviä käytettävyyteen liittyviä uudistuksia jo vuoden 2022 aikana. Niiden myötä sovelluksen käyttäjä voi muun muassa itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sitä voi käyttää myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla.
112 Suomi on valittu myös aluehallintoviraston saavutettavuustestaukseen vuonna 2023.
Huomasitko verkkopalveluissamme saavutettavuusongelman? Voit jättää palautetta saavutettavuudesta palautelomakkeellamme.
Se även
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.