Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
År 2023 tog Nödcentralsverket emot i genomsnitt 8 300 nödmeddelanden varje dag. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Nödmeddelanden besvarades på i genomsnitt fyra sekunder.
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2024 kl. 11.20.
112 Suomi -sovellukseen saavutettavuusparannuksia
112 Suomen saavutettavuutta on paranneltu viimeisen vuoden aikana ja sovelluksen uusin päivitys on tehty 18. tammikuuta.
Hätäkeskuslaitos pyrkii 112 Suomi -sovelluksen kehittämisessä siihen, että kuka tahansa voi käyttää palvelua taustastaan tai rajoitteistaan huolimatta. Tammikuun 18. päivä tehdyssä päivityksessä saavutettavuusparannukset koskevat linkkejä ja tekstejä.
Sovellukseen tehtiin merkittäviä käytettävyyteen liittyviä uudistuksia jo vuoden 2022 aikana. Niiden myötä sovelluksen käyttäjä voi muun muassa itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sitä voi käyttää myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla.
112 Suomi on valittu myös aluehallintoviraston saavutettavuustestaukseen vuonna 2023.
Huomasitko verkkopalveluissamme saavutettavuusongelman? Voit jättää palautetta saavutettavuudesta palautelomakkeellamme.