112 Suomi -sovellukseen saavutettavuusparannuksia

112 Suomen saavutettavuutta on paranneltu viimeisen vuoden aikana ja sovelluksen uusin päivitys on tehty 18. tammikuuta.
Hätäkeskuslaitos pyrkii 112 Suomi -sovelluksen kehittämisessä siihen, että kuka tahansa voi käyttää palvelua taustastaan tai rajoitteistaan huolimatta. Tammikuun 18. päivä tehdyssä päivityksessä saavutettavuusparannukset koskevat linkkejä ja tekstejä.
Sovellukseen tehtiin merkittäviä käytettävyyteen liittyviä uudistuksia jo vuoden 2022 aikana. Niiden myötä sovelluksen käyttäjä voi muun muassa itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sitä voi käyttää myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla.
112 Suomi on valittu myös aluehallintoviraston saavutettavuustestaukseen vuonna 2023.
Huomasitko verkkopalveluissamme saavutettavuusongelman? Voit jättää palautetta saavutettavuudesta palautelomakkeellamme.
Tutustu myös
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.