Förbättring av tillgängligheten av appen 112 Suomi

Tillgängligheten av appen 112 Suomi har förbättrats under det senaste året, och appen uppdaterades senast den 18 januari.
Nödcentralsverkets mål vid utvecklingen av appen 112 Suomi är att alla kan smidigt använda tjänsten. Tillgänglighetsförbättringarna i anslutning till uppdateringen den 18 januari gäller länkar och texter.
Betydande förbättringar i appens användbarhet gjordes redan år 2022. Tack vare dem kan användaren själv välja skärmriktningen i inställningarna, och nu kan applikationen också användas horisontalt. Utseendet av applikationens servicemenyer och olika funktioner har ändrats så att kontrasten är bättre. Teckenstorleken kan ökas med 200 procent. Dessutom fungerar applikationen mer logiskt tillsammans med tekniska hjälpmedel, såsom med skärmläsare.
Appen 112 Suomi har också valts ut till regionförvaltningsverkets tillgänglighetstestning år 2023.
Upptäckte du ett tillgänglighetsproblem i våra webbtjänster? Lämna respons på tillgängligheten med vår responsblankett.
Tutustu myös
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.