Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä

Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Palkinnot luovutti Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöseminaarin yhteydessä tiistaina 9. huhtikuuta 2024. Tilaisuudessa jaettiin myös valtion kunnia- ja virka-ansiomerkit sekä Vuoden viestintäteko.
Ansiokasta työtä hätätietojärjestelmien kehittämisessä
PRO 112 -palkinto myönnettiin tänä vuonna Hätäkeskuslaitoksen Virve-pääkäyttäjälle Minna Yliselle.Palkinto on osoitus hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä. Minna on omalla toiminnallaan edistänyt hätänumeron 112 asianmukaista käyttöä, tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista sekä toiminut yleisesti PRO112-hengen mukaisesti.
Minnalla on pitkä työhistoria hätäkeskustietojärjestelmän kehittämisessä ja häiriötilanteisiin varautumisessa. Tilanteet, joissa hätäkeskuslaitoksen järjestelmissä on häiriö ja vaaditaan häiriönhallintaa ovat niitä hetkiä, jolloin Ylinen loistaa henkilökohtaisella osaamisellaan. Hän pitää kokonaisuuden pyörimässä ja huolehtii, että vika saadaan korjattua mahdollisimman nopeasti. Ylisen kaiken toiminnan keskiössä on hätäkeskuspäivystäjän työskentelyn turvaaminen. Minna on vankalla osaamisella ja avoimella asenteella saavuttanut luottamuksen henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden keskuudessa.
Laadukas työnjälki
Vuoden hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin Anniina Takala Turun hätäkeskuksesta. Anniina on osoittanut työssään osoittanut huomattavaa ammatillista osaamista hätäilmoituksen käsittelyssä sekä riskinarvioinnissa. Hän omaa vahvan ammattitaidon hätäkeskustietojärjestelmän käytössä ja viestiliikenteen osalta. Hän on sisäistänyt hätäkeskustoimintaan liittyvät operatiiviset ohjeet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytäntöön. Hän on osoittanut työssään hätäkeskustoiminnan arvojen mukaista asiakaspalveluasennetta sekä hädässä olijoille että yhteistyöviranomaisille.
Valintakriteerien toteutumisen lisäksi tämänkertaiseen valintaan vaikutti Anniinan ammattimainen ja laadukas työnjälki vuodesta toiseen. Lisäksi hänen kykynsä kohdata soittajat, kollegat ja yhteistyöviranomaiset asiallisesti ja myötäeläen näkyy hänen jokapäiväisessä työssä. Anniina pitää huolta niin omasta kuin muiden työhyvinvoinnista työyhteisössä. Hän on työyhteisössä pidetty työkaveri.
Edit 10.4.2024 klo 8:16 linkit uutisiin korjattu.
Se även
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.