Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Palkinnot luovutti Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöseminaarin yhteydessä tiistaina 9. huhtikuuta 2024. Tilaisuudessa jaettiin myös valtion kunnia- ja virka-ansiomerkit sekä Vuoden viestintäteko.
Ansiokasta työtä hätätietojärjestelmien kehittämisessä
PRO 112 -palkinto myönnettiin tänä vuonna Hätäkeskuslaitoksen Virve-pääkäyttäjälle Minna Yliselle.Palkinto on osoitus hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä. Minna on omalla toiminnallaan edistänyt hätänumeron 112 asianmukaista käyttöä, tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista sekä toiminut yleisesti PRO112-hengen mukaisesti.
Minnalla on pitkä työhistoria hätäkeskustietojärjestelmän kehittämisessä ja häiriötilanteisiin varautumisessa. Tilanteet, joissa hätäkeskuslaitoksen järjestelmissä on häiriö ja vaaditaan häiriönhallintaa ovat niitä hetkiä, jolloin Ylinen loistaa henkilökohtaisella osaamisellaan. Hän pitää kokonaisuuden pyörimässä ja huolehtii, että vika saadaan korjattua mahdollisimman nopeasti. Ylisen kaiken toiminnan keskiössä on hätäkeskuspäivystäjän työskentelyn turvaaminen. Minna on vankalla osaamisella ja avoimella asenteella saavuttanut luottamuksen henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden keskuudessa.
Laadukas työnjälki
Vuoden hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin Anniina Takala Turun hätäkeskuksesta. Anniina on osoittanut työssään osoittanut huomattavaa ammatillista osaamista hätäilmoituksen käsittelyssä sekä riskinarvioinnissa. Hän omaa vahvan ammattitaidon hätäkeskustietojärjestelmän käytössä ja viestiliikenteen osalta. Hän on sisäistänyt hätäkeskustoimintaan liittyvät operatiiviset ohjeet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytäntöön. Hän on osoittanut työssään hätäkeskustoiminnan arvojen mukaista asiakaspalveluasennetta sekä hädässä olijoille että yhteistyöviranomaisille.
Valintakriteerien toteutumisen lisäksi tämänkertaiseen valintaan vaikutti Anniinan ammattimainen ja laadukas työnjälki vuodesta toiseen. Lisäksi hänen kykynsä kohdata soittajat, kollegat ja yhteistyöviranomaiset asiallisesti ja myötäeläen näkyy hänen jokapäiväisessä työssä. Anniina pitää huolta niin omasta kuin muiden työhyvinvoinnista työyhteisössä. Hän on työyhteisössä pidetty työkaveri.
Edit 10.4.2024 klo 8:16 linkit uutisiin korjattu.
Tutustu myös
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.