Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä

Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Palkinnot luovutti Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöseminaarin yhteydessä tiistaina 9. huhtikuuta 2024. Tilaisuudessa jaettiin myös valtion kunnia- ja virka-ansiomerkit sekä Vuoden viestintäteko.
Ansiokasta työtä hätätietojärjestelmien kehittämisessä
PRO 112 -palkinto myönnettiin tänä vuonna Hätäkeskuslaitoksen Virve-pääkäyttäjälle Minna Yliselle.Palkinto on osoitus hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä. Minna on omalla toiminnallaan edistänyt hätänumeron 112 asianmukaista käyttöä, tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista sekä toiminut yleisesti PRO112-hengen mukaisesti.
Minnalla on pitkä työhistoria hätäkeskustietojärjestelmän kehittämisessä ja häiriötilanteisiin varautumisessa. Tilanteet, joissa hätäkeskuslaitoksen järjestelmissä on häiriö ja vaaditaan häiriönhallintaa ovat niitä hetkiä, jolloin Ylinen loistaa henkilökohtaisella osaamisellaan. Hän pitää kokonaisuuden pyörimässä ja huolehtii, että vika saadaan korjattua mahdollisimman nopeasti. Ylisen kaiken toiminnan keskiössä on hätäkeskuspäivystäjän työskentelyn turvaaminen. Minna on vankalla osaamisella ja avoimella asenteella saavuttanut luottamuksen henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden keskuudessa.
Laadukas työnjälki
Vuoden hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin Anniina Takala Turun hätäkeskuksesta. Anniina on osoittanut työssään osoittanut huomattavaa ammatillista osaamista hätäilmoituksen käsittelyssä sekä riskinarvioinnissa. Hän omaa vahvan ammattitaidon hätäkeskustietojärjestelmän käytössä ja viestiliikenteen osalta. Hän on sisäistänyt hätäkeskustoimintaan liittyvät operatiiviset ohjeet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytäntöön. Hän on osoittanut työssään hätäkeskustoiminnan arvojen mukaista asiakaspalveluasennetta sekä hädässä olijoille että yhteistyöviranomaisille.
Valintakriteerien toteutumisen lisäksi tämänkertaiseen valintaan vaikutti Anniinan ammattimainen ja laadukas työnjälki vuodesta toiseen. Lisäksi hänen kykynsä kohdata soittajat, kollegat ja yhteistyöviranomaiset asiallisesti ja myötäeläen näkyy hänen jokapäiväisessä työssä. Anniina pitää huolta niin omasta kuin muiden työhyvinvoinnista työyhteisössä. Hän on työyhteisössä pidetty työkaveri.
Edit 10.4.2024 klo 8:16 linkit uutisiin korjattu.
Tutustu myös
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.