Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
![](/documents/25150957/26717136/pro112_ekat_kuvat1.jpg/82e4000a-2571-7a00-4d59-af7058088822?t=1712672980719&width=1200)
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Priserna delades ut av Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio i anslutning till Nödcentralsverkets personalseminarium på tisdagen den 9 april 2024.På evenemanget utdelades också statens utmärkelse- och tjänsteutmärkelsetecken samt priset för årets kommunikationsbragd.
Förtjänstfullt arbete för utveckling av nödinformationssystemen
I år tilldelades PRO 112-priset Minna Ylinen, som är Nödcentralsverkets huvudanvändare för Finlands myndighetsradionät Virve. Priset är ett erkännande för förtjänstfullt arbete för nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Minna har genom sin verksamhet främjat en ändamålsenlig användning av nödnumret 112, stött stärkandet av en allmänt positiv säkerhetskultur och agerat i enlighet med PRO112-andan i allmänhet.
Minna har lång erfarenhet av utveckling av nödcentralsdatasystemet och beredskapen för störningar. Ylinen lyser med sitt personliga kunnande när det uppstår störningar i Nödcentralsverkets system som kräver störningshantering. Hon håller helheten i gång och ser till att felet åtgärdas så snabbt som möjligt. Nödcentraloperatörens arbete står i centrum för allt som Ylinen gör. Med sin gedigna kompetens och öppna attityd har Minna vunnit våra anställdas och samarbetspartners förtroende.
Högklassigt arbete
Anniina Takala från Åbo nödcentral valdes till Årets Nödcentralsoperatör. Anniina har uppvisat betydande yrkeskunskaper i riskbedömning och behandling av nödmeddelanden. Hon har gedigen yrkesskicklighet i användningen av nödcentralsdatasystemet och kommunikationssystem. Hon har tillägnat sig de operativa anvisningarna för nödcentralsverksamheten och kan tillämpa dem väl i praktiken. Hon har uppvisat en kundserviceattityd i enlighet med nödcentralsverksamhetens värderingar både mot nödställda och samarbetsmyndigheter.
Förutom att Annina uppfyller urvalskriterierna påverkades valet den här gången också av Anninas professionella och högklassiga arbete år efter år. Hennes förmåga att möta dem som ringer, arbetskamrater och samarbetsmyndigheter på ett sakligt och empatiskt sätt syns i hennes dagliga arbete. Anniina tar hand om både sitt eget och andras välbefinnande i arbetsgemenskapen. Hon är en omtyckt arbetskamrat i arbetsgemenskapen.
Anniinas karriär har haft många vändningar: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo.
Se även
Det gäller att sköta om sig
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Rusningen inom social- och hälsovårdstjänsterna har stått i rubrikerna under den senaste tiden, och det råder rusning också på jourerna och inom akutvården. Akutvården får allt oftare också icke-brådskande uppdrag, och olika multiprofessionella metoder för att sköta dessa uppdrag har utvecklats runt om i landet.
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 28 300 (34 300 år 2023) nödsamtal mellan fredagen den 21 juni och söndagen den 23 juni.
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Under midsommar får problem orsakade av berusningsmedel vanligtvis en större roll i nödmeddelandena, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss.
Sommarens viktigaste telefonnummer och instruktioner
På sommaren firar människor semester på stugan och utomlands, rör sig till sjöss och i naturen samt reser i vägtrafiken. Ju mer människor gör, desto mer händer och sker det. Läs nyheten för att se vilka nummer och tjänster som finns tillgängliga för olika situationer.
EU-projekt informerar barn om nödnummer
Nödcentralsverket deltar i ett EU-projekt för att synliggöra systemet för att hjälpa försvunna barn. Ett viktigt tema är att lära barn hur man använder nödnumret på rätt sätt.