Hätäkeskuslaitoksen toimintaan voi nyt tutustua verkkojulkaisusta

Uudessa Hätäkeskustoiminta Suomessa -julkaisussa kuvataan ytimekkäästi Hätäkeskuslaitoksen toimintaa ja palveluita. Julkaisu on suunnattu kaikille 112-toiminnasta ja virastosta kiinnostuneille. Myös sidosryhmät voivat hyödyntää julkaisua omassa toiminnassaan.
Hätäkeskuslaitoksen palveluihin ja toimintatapoihin voi nyt tutustua 112.fi-sivustolta löytyvästä julkaisusta.
− Tällaista yhtä laajaa kuvausta ei ole Hätäkeskuslaitoksesta aiemmin tehty. Tavoitteena on, että julkaisu auttaa muun muassa sidosryhmiämme ymmärtämään, miten meillä asiat tehdään ja miksi. Kannustankin kaikkia tutustumaan sen sisältöön ja hyödyntämään sitä tarvittaessa, kehottaa suunnittelupäällikkö Tommi Hopearuoho.
Julkaisusta saa kattavan käsityksen hätäkeskuspäivystäjän työstä, palveluista sekä virastosta työnantajana, joten kuka tahansa voi hyödyntää sitä esimerkiksi opetuskäytössä tai viraston toimintaan perehtymisessä. Hopearuoho tähdentää, että julkaisu sisältää vain julkista tietoa, eikä siinä syvennytä yksityiskohtiin.
− Suomalainen hätäkeskustoiminta ja viranomaisyhteistyö ovat kansainvälisestä näkökulmasta katsoen malliesimerkkejä maailmalla. Voimme olla tästä ylpeitä, ja nyt julkaistu julkaisu tekee tätä toimintaa näkyväksi.
Kirjoittaminen edellytti suuren tietomäärän tiivistämistä
Hätäkeskuslaitoksen viestintäasiantuntijana jo pitkään toiminut Katri Kalliomäki on julkaisun kirjoittaja. Kirjoitustyössä haastavinta oli tiivistää asiat ymmärrettävään muotoon runsaista lähdeaineistoista.
− Julkaisussa on pyritty avaamaan keskeiset asiat Hätäkeskuslaitoksen toiminnasta niin, että myös viraston ulkopuoliset lukijat ymmärtäisivät kokonaisuuden. Päätimme rajata sisällöstä pois sisäiset prosessit ja herkästi muuttuvat tiedot. Kaikissa aihepiireissä on pyritty pitämään sama tarkkuus. Verkkojulkaisussa asiat on koottu niin, että ne olisivat mahdollisimman helposti löydettävissä ja loogisessa järjestyksessä, Kalliomäki kertoo.
Kirjoitusprosessi avasi myös kirjoittajalle itselleen monia asioita.
− Vaikka olen työskennellyt jo kauan Hätäkeskuslaitoksessa, sain kirjoitusprosessissa itsekin oppia paljon uutta. Kirjoitustyö on ollut pääasiassa kielen huoltamista ja jäsentämistä ymmärrettävään muotoon. Vaikka esimerkiksi viraston ohjeet ja termit olisivat ymmärrettäviä talon sisällä, ne eivät ole sitä välttämättä ulkopuoliselle. Lukijoita on myös haluttu helpottaa sillä, ettei kappaleissa jatkuvasti tehdä viittauksia lakiin, ohjeisiin ja työjärjestykseen, sillä koko toiminta perustuu niihin.
Hätäkeskustoiminta Suomessa -julkaisu löytyy suomeksi ja ruotsiksi osoitteesta 112.fi/ekasikirja ja 112.fi/ehandbok. Sen avulla eri sidosryhmille ja hätäkeskustoiminnasta kiinnostuneille halutaan tarjota kattava ja luotettava kokonaisuus maamme hätäkeskustoiminnasta. Hätäkeskuslaitos päivittää julkaisua vuosittain.
Se även
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Vilken värme!
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.