Hätäkeskuslaitoksen toimintaan voi nyt tutustua verkkojulkaisusta

Uudessa Hätäkeskustoiminta Suomessa -julkaisussa kuvataan ytimekkäästi Hätäkeskuslaitoksen toimintaa ja palveluita. Julkaisu on suunnattu kaikille 112-toiminnasta ja virastosta kiinnostuneille. Myös sidosryhmät voivat hyödyntää julkaisua omassa toiminnassaan.
Hätäkeskuslaitoksen palveluihin ja toimintatapoihin voi nyt tutustua 112.fi-sivustolta löytyvästä julkaisusta.
− Tällaista yhtä laajaa kuvausta ei ole Hätäkeskuslaitoksesta aiemmin tehty. Tavoitteena on, että julkaisu auttaa muun muassa sidosryhmiämme ymmärtämään, miten meillä asiat tehdään ja miksi. Kannustankin kaikkia tutustumaan sen sisältöön ja hyödyntämään sitä tarvittaessa, kehottaa suunnittelupäällikkö Tommi Hopearuoho.
Julkaisusta saa kattavan käsityksen hätäkeskuspäivystäjän työstä, palveluista sekä virastosta työnantajana, joten kuka tahansa voi hyödyntää sitä esimerkiksi opetuskäytössä tai viraston toimintaan perehtymisessä. Hopearuoho tähdentää, että julkaisu sisältää vain julkista tietoa, eikä siinä syvennytä yksityiskohtiin.
− Suomalainen hätäkeskustoiminta ja viranomaisyhteistyö ovat kansainvälisestä näkökulmasta katsoen malliesimerkkejä maailmalla. Voimme olla tästä ylpeitä, ja nyt julkaistu julkaisu tekee tätä toimintaa näkyväksi.
Kirjoittaminen edellytti suuren tietomäärän tiivistämistä
Hätäkeskuslaitoksen viestintäasiantuntijana jo pitkään toiminut Katri Kalliomäki on julkaisun kirjoittaja. Kirjoitustyössä haastavinta oli tiivistää asiat ymmärrettävään muotoon runsaista lähdeaineistoista.
− Julkaisussa on pyritty avaamaan keskeiset asiat Hätäkeskuslaitoksen toiminnasta niin, että myös viraston ulkopuoliset lukijat ymmärtäisivät kokonaisuuden. Päätimme rajata sisällöstä pois sisäiset prosessit ja herkästi muuttuvat tiedot. Kaikissa aihepiireissä on pyritty pitämään sama tarkkuus. Verkkojulkaisussa asiat on koottu niin, että ne olisivat mahdollisimman helposti löydettävissä ja loogisessa järjestyksessä, Kalliomäki kertoo.
Kirjoitusprosessi avasi myös kirjoittajalle itselleen monia asioita.
− Vaikka olen työskennellyt jo kauan Hätäkeskuslaitoksessa, sain kirjoitusprosessissa itsekin oppia paljon uutta. Kirjoitustyö on ollut pääasiassa kielen huoltamista ja jäsentämistä ymmärrettävään muotoon. Vaikka esimerkiksi viraston ohjeet ja termit olisivat ymmärrettäviä talon sisällä, ne eivät ole sitä välttämättä ulkopuoliselle. Lukijoita on myös haluttu helpottaa sillä, ettei kappaleissa jatkuvasti tehdä viittauksia lakiin, ohjeisiin ja työjärjestykseen, sillä koko toiminta perustuu niihin.
Hätäkeskustoiminta Suomessa -julkaisu löytyy suomeksi ja ruotsiksi osoitteesta 112.fi/ekasikirja ja 112.fi/ehandbok. Sen avulla eri sidosryhmille ja hätäkeskustoiminnasta kiinnostuneille halutaan tarjota kattava ja luotettava kokonaisuus maamme hätäkeskustoiminnasta. Hätäkeskuslaitos päivittää julkaisua vuosittain.
Se även
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödfallen stannar inte upp under julen
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.