Ny webbpublikation om Nödcentralsverkets verksamhet
I den nya publikationen "Nödcentralsverksamheten i Finland" ges en kortfattad beskrivning av Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Publikationen är avsedd för alla som är intresserade av 112-verksamheten och Nödcentralsverket. Intressentgrupperna kan också utnyttja publikationen i sin egen verksamhet.
Information om Nödcentralsverkets tjänster och verksamhetssätt finns i en ny publikation, som lagts ut på webbplatsen 112.fi.
− Detta är den första beskrivningen av Nödcentralsverket i denna omfattning. Målet är att publikationen hjälper bland annat våra intressentgrupper att förstå hur vi jobbar och varför vi gör just på det sättet. Jag uppmuntrar alla att bekanta sig med dess innehåll och utnyttja det vid behov, säger planeringschef Tommi Hopearuoho.
Publikationen ger en heltäckande bild av nödcentralsoperatörens arbete och tjänster, och av Nödcentralsverket som arbetsgivare. Alla kan använda den till exempel i undervisningssyfte eller för att bekanta sig med Nödcentralsverkets verksamhet. Hopearuoho påpekar att publikationen endast innehåller offentlig information och att den inte går in på detaljer.
− Den finländska nödcentralsverksamheten och myndighetssamarbetet är ett föredöme i en internationell jämförelse. Vi kan var stolta över verksamheten, och den här publikationen gör den synlig.
Sammanfattning av stora mängder information
Publikationens författare är Katri Kalliomäki, som länge har arbetat som kommunikationssakkunnig vid Nödcentralsverket. Den mest krävande delen av mitt skrivarbete handlade om att samla information från en stor mängd källmaterial och sammanfatta den i en begriplig form.
− Syftet med publikationen är att berätta om de viktigaste frågorna i Nödcentralsverkets verksamhet så att även utomstående läsare förstår helheten. Vi bestämde oss för att utesluta interna processer och information som förändras snabbt från publikationen. Vi har ansträngt oss för att alla ämnen ska behandlas med samma precision. Vi har ordnat webbpublikationens innehåll så att alla punkter är i en logisk ordning och lätta att hitta, berättar Kalliomäki.
Författaren lärde sig mycket också själv under skrivprocessen.
− Trots att jag har arbetat länge på Nödcentralsverket lärde jag mig själv mycket nytt under skrivprocessen. Skrivarbetet har främst gått ut på att strukturera och formulera informationen så att den är begriplig. Även om till exempel Nödcentralsverkets anvisningar och termer är begripliga för oss som jobbar här, är de kanske inte det för en utomstående. Vi har också försökt göra texten lättare att läsa genom att avstå från att ständigt hänvisa till lagar, anvisningar och arbetsordningar, även om hela vår verksamhet bygger just på dem.
Publikationen Nödcentralsverksamheten i Finland finns på finska och svenska på adresserna 112.fi/ekasikirja och 112.fi/ehandbok. Målet med publikationen är att erbjuda olika intressentgrupper och aktörer som är intresserade av nödcentralsverksamhet en heltäckande och tillförlitlig helhet av information om nödcentralsverksamheten i Finland. Nödcentralsverket uppdaterar publikationen årligen.
Se även
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.