Under nödnummerveckan uppmärksammas beredskapen
Den riksomfattande säkerhetskampanjen ordnas igen i år under nödnummerveckan 6–12 februari. Kampanjen kulminerar i 112-dagen lördag 11.2. Temat är "Beredskap är en av vardagens små handlingar".
Nödcentralsverket samordnar återigen den riksomfattande säkerhetskampanjen – nu för 26:e gången. 112-dagen är de finländska säkerhetsaktörernas gemensamma evenemang för att förbättra säkerheten i vardagen.
– Kampanjens syfte i år är att uppmuntra människor till att förbereda sig på olika störningar och undantagssituationer samt förebygga olika farliga situationer. Vi hoppas att medierna också kommer att delta i kampanjen och förmedla beredskapsrelaterad information till sin publik. Tillsammans kan vi främja vardagssäkerheten, säger Katri Kalliomäki, kommunikationssakkunnig vid Nödcentralsverket och projektledare för kampanjen.
Under 112-dagarsveckan påminner Nödcentralsverket om korrekt användning av nödnumret, beredskap för strömavbrott samt användningen av och funktionerna i mobilapplikationen 112 Suomi. I år deltar nödcentralerna i publikevenemang på fem olika orter.
Nödnummerveckan 6.–12.2.
- 112-dagen är de finländska säkerhetsaktörernas gemensamma kampanj för att förbättra säkerheten i vardagen.
- Kampanjens festdag är den 11 februari varje år och kampanjen är i gång hela veckan, i år 6.–12.2.
- 112-dagen som redan har blivit tradition har firats i Finland sedan 1997.
- Under kampanjveckan kan vem som helst delta i 112-dagen genom att ordna ett publikevenemang tillsammans med andra aktörer, genomföra en temadag till exempel på arbetsplatsen, i skolan eller hobbygruppen eller genom att dela värdefull säkerhetsinformation på sociala medier.
- 112-dagen är en finsk uppfinning och dagen har firats i Europa sedan 2008. 112-dagen är en EU-omfattande och synlig säkerhetskampanj, som kan bidra till att kommunicera effektivt om säkerheten. Mer information om hur 112-dagen firas finns på dagar finns på Europeiska nödnummerorganisationens (EENA) webbplats och kanaler på sociala medier.
- Läs mer på 112-dagens webbplats och på kampanjens sociala mediekanaler på Facebook, Twitter och Instagram, #112paiva, #112dagen och #112day.
- Se och ladda ner 112-dagens bilder och material för användning.
Test av systemet för förmedling av varningsmeddelanden på 112-dagen 11.2. kl. 11.20.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen den 11.2. från kl. 11.20. I testet förmedlas varningsmeddelanden till tv och text-tv:s sida 112, radio och appen 112 Suomi. Nödcentralsverket publicerar också varningsmeddelanden på Nödcentralsverkets Facebook- och Twitterkonton.
Läs mer: Varning för fara – Nödcentralsverket förmedlar varningsmeddelanden.
Se även
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Goda webben, dåliga webben
Barn får lära sig att identifiera nödsituationer
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.