Hätänumeroviikolla kiinnitetään huomiota varautumiseen

Valtakunnallista turvallisuuskampanjaa vietetään jälleen hätänumeroviikolla 6.-12. helmikuuta. Kampanja huipentuu 112-päivään lauantaina 11.2. Teemana on ”Varautuminen on arjen pieniä tekoja".
Hätäkeskuslaitos koordinoi jälleen valtakunnallista turvallisuuskampanjaa – nyt jo 26. kertaa. 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen tapahtuma arjen turvallisuuden parantamiseksi.
Kampanjalla halutaan tänä vuonna kannustaa ihmisiä varautumaan erilaisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin sekä ennaltaehkäisemään erilaisia vaaratilanteita.
– Toivomme, että mediakin osallistuu kampanjaan ja välittää varautumiseen liittyvää tietoa yleisöilleen. Yhdessä voimme edistää arjen turvallisuutta, kertoo kampanjan projektipäällikkönä toimiva, Hätäkeskuslaitoksen viestintäasiantuntija Katri Kalliomäki.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa 112-päivän viikolla hätänumeron oikeasta käytöstä, varautumisesta sähkökatkoihin ja 112 Suomi -mobiilisovelluksen käytöstä ja ominaisuuksista. Hätäkeskukset osallistuvat tänä vuonna yleisötapahtumiin viidellä eri paikkakunnalla.
Hätänumeroviikko 6.-12.2.
- 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi.
- Kampanjan juhlapäivä on vuosittain 11. helmikuuta, ja kampanja-aikaa on koko viikko, tänä vuonna 6.-12.2.
- Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1997 lähtien.
- Kampanjaviikon aikana kuka tahansa voi osallistua 112-päivään järjestämällä yleisötapahtuman yhdessä muiden toimijoiden kanssa, toteuttamalla teemapäivän esimerkiksi työpaikalla, koulussa ja harrastusporukassa tai jakamalla arvokasta turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa.
- 112-päivä on suomalainen keksintö ja Euroopassa sitä on vietetty vuodesta 2008 alkaen. 112-päivä on koko EU:n laajuinen ja näkyvä turvallisuuskampanja, jonka avulla pystytään tekemään vaikuttavaa turvallisuusviestintää. Katso lisätietoja 112-päivän vietosta Eurooppalaisen hätänumerojärjestön (EENA) verkkosivulta ja somekanavilta.
- Lisätietoja 112-päivän verkkosivuilla ja kampanjan somekanavilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä, #112paiva, #112dagen ja #112day.
- Katso ja lataa 112-päivän kuvat ja materiaalit käyttöön.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmän testaus 112-päivänä 11.2. klo 11.20.
Virallista vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan jälleen 11.2. klo 11.20 alkaen. Kokeilussa vaaratiedotteet välitetään televisioon sekä teksti-tv:n sivulle 112, radioon ja 112 Suomi -sovellukseen. Hätäkeskuslaitos julkaisee vaaratiedotteet myös Hätäkeskuslaitoksen Facebook- ja Twitter-tileillä.
Lue lisää: Vaarasta varoittaminen - Hätäkeskuslaitos välittää vaaratiedotteet.
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.