Hätänumeroviikolla kiinnitetään huomiota varautumiseen
Valtakunnallista turvallisuuskampanjaa vietetään jälleen hätänumeroviikolla 6.-12. helmikuuta. Kampanja huipentuu 112-päivään lauantaina 11.2. Teemana on ”Varautuminen on arjen pieniä tekoja".
Hätäkeskuslaitos koordinoi jälleen valtakunnallista turvallisuuskampanjaa – nyt jo 26. kertaa. 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen tapahtuma arjen turvallisuuden parantamiseksi.
Kampanjalla halutaan tänä vuonna kannustaa ihmisiä varautumaan erilaisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin sekä ennaltaehkäisemään erilaisia vaaratilanteita.
– Toivomme, että mediakin osallistuu kampanjaan ja välittää varautumiseen liittyvää tietoa yleisöilleen. Yhdessä voimme edistää arjen turvallisuutta, kertoo kampanjan projektipäällikkönä toimiva, Hätäkeskuslaitoksen viestintäasiantuntija Katri Kalliomäki.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa 112-päivän viikolla hätänumeron oikeasta käytöstä, varautumisesta sähkökatkoihin ja 112 Suomi -mobiilisovelluksen käytöstä ja ominaisuuksista. Hätäkeskukset osallistuvat tänä vuonna yleisötapahtumiin viidellä eri paikkakunnalla.
Hätänumeroviikko 6.-12.2.
- 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi.
- Kampanjan juhlapäivä on vuosittain 11. helmikuuta, ja kampanja-aikaa on koko viikko, tänä vuonna 6.-12.2.
- Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1997 lähtien.
- Kampanjaviikon aikana kuka tahansa voi osallistua 112-päivään järjestämällä yleisötapahtuman yhdessä muiden toimijoiden kanssa, toteuttamalla teemapäivän esimerkiksi työpaikalla, koulussa ja harrastusporukassa tai jakamalla arvokasta turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa.
- 112-päivä on suomalainen keksintö ja Euroopassa sitä on vietetty vuodesta 2008 alkaen. 112-päivä on koko EU:n laajuinen ja näkyvä turvallisuuskampanja, jonka avulla pystytään tekemään vaikuttavaa turvallisuusviestintää. Katso lisätietoja 112-päivän vietosta Eurooppalaisen hätänumerojärjestön (EENA) verkkosivulta ja somekanavilta.
- Lisätietoja 112-päivän verkkosivuilla ja kampanjan somekanavilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä, #112paiva, #112dagen ja #112day.
- Katso ja lataa 112-päivän kuvat ja materiaalit käyttöön.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmän testaus 112-päivänä 11.2. klo 11.20.
Virallista vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan jälleen 11.2. klo 11.20 alkaen. Kokeilussa vaaratiedotteet välitetään televisioon sekä teksti-tv:n sivulle 112, radioon ja 112 Suomi -sovellukseen. Hätäkeskuslaitos julkaisee vaaratiedotteet myös Hätäkeskuslaitoksen Facebook- ja Twitter-tileillä.
Lue lisää: Vaarasta varoittaminen - Hätäkeskuslaitos välittää vaaratiedotteet.
Tutustu myös
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
Aloita 112-päivän suunnittelu ajoissa
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Koko väestölle suunnattuun varautumisoppaaseen on koottu ohjeita poikkeuksellisiin tilanteisiin varautumisesta ja niiden aikana toimimisesta. Opas löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoimasta.
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.