Hätänumeroviikolla kiinnitetään huomiota varautumiseen

Valtakunnallista turvallisuuskampanjaa vietetään jälleen hätänumeroviikolla 6.-12. helmikuuta. Kampanja huipentuu 112-päivään lauantaina 11.2. Teemana on ”Varautuminen on arjen pieniä tekoja".
Hätäkeskuslaitos koordinoi jälleen valtakunnallista turvallisuuskampanjaa – nyt jo 26. kertaa. 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen tapahtuma arjen turvallisuuden parantamiseksi.
Kampanjalla halutaan tänä vuonna kannustaa ihmisiä varautumaan erilaisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin sekä ennaltaehkäisemään erilaisia vaaratilanteita.
– Toivomme, että mediakin osallistuu kampanjaan ja välittää varautumiseen liittyvää tietoa yleisöilleen. Yhdessä voimme edistää arjen turvallisuutta, kertoo kampanjan projektipäällikkönä toimiva, Hätäkeskuslaitoksen viestintäasiantuntija Katri Kalliomäki.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa 112-päivän viikolla hätänumeron oikeasta käytöstä, varautumisesta sähkökatkoihin ja 112 Suomi -mobiilisovelluksen käytöstä ja ominaisuuksista. Hätäkeskukset osallistuvat tänä vuonna yleisötapahtumiin viidellä eri paikkakunnalla.
Hätänumeroviikko 6.-12.2.
- 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi.
- Kampanjan juhlapäivä on vuosittain 11. helmikuuta, ja kampanja-aikaa on koko viikko, tänä vuonna 6.-12.2.
- Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1997 lähtien.
- Kampanjaviikon aikana kuka tahansa voi osallistua 112-päivään järjestämällä yleisötapahtuman yhdessä muiden toimijoiden kanssa, toteuttamalla teemapäivän esimerkiksi työpaikalla, koulussa ja harrastusporukassa tai jakamalla arvokasta turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa.
- 112-päivä on suomalainen keksintö ja Euroopassa sitä on vietetty vuodesta 2008 alkaen. 112-päivä on koko EU:n laajuinen ja näkyvä turvallisuuskampanja, jonka avulla pystytään tekemään vaikuttavaa turvallisuusviestintää. Katso lisätietoja 112-päivän vietosta Eurooppalaisen hätänumerojärjestön (EENA) verkkosivulta ja somekanavilta.
- Lisätietoja 112-päivän verkkosivuilla ja kampanjan somekanavilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä, #112paiva, #112dagen ja #112day.
- Katso ja lataa 112-päivän kuvat ja materiaalit käyttöön.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmän testaus 112-päivänä 11.2. klo 11.20.
Virallista vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan jälleen 11.2. klo 11.20 alkaen. Kokeilussa vaaratiedotteet välitetään televisioon sekä teksti-tv:n sivulle 112, radioon ja 112 Suomi -sovellukseen. Hätäkeskuslaitos julkaisee vaaratiedotteet myös Hätäkeskuslaitoksen Facebook- ja Twitter-tileillä.
Lue lisää: Vaarasta varoittaminen - Hätäkeskuslaitos välittää vaaratiedotteet.
Tutustu myös
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.