NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
kommunikation

Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen

Paula Forsten
PubliceringsdatumFör 1 År sedan - 1808 visningar

Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla. 

Nödcentralsverkets första jämställdhets- och likabehandlingsplan blev färdig i våras. I slutet av planen beskrivs de utvecklingsåtgärder som ska vidtas 2022 och 2023 för att förbättra jämställdheten och likabehandlingen vid Nödcentralsverket. På listan finns många konkreta omständigheter som påverkar vår vardag och som våra anställda möter på olika sätt. En del av reformerna är redan inom synhåll och en del är först under uppsegling. Det viktigaste är att vi är ense om att världen omkring oss förändras hela tiden och att vi måste följa med utvecklingen.  

Aktiveringen av könsmedveten kommunikation förändrar Nödcentralsverkets verksamhet både internt och externt. Det handlar om val som görs utgående från ämbetsverkets egna utgångspunkter. Med tanke på kommunikationen lyfter vår plan fram jämställdhets- och likabehandlingsrelaterade frågor som ett kontinuerligt tema inom kommunikationen, samt utveckling av arbetsgivarbilden. Syftet med kommunikationen är att öka kunskaperna och insikterna om frågor i detta ämnesområde. Målet är också att stödja genomförandet av de mål för utvecklingen som ställs upp i planen. Vi utvecklar Nödcentralsverkets interna och externa arbetsgivarbild aktivt under den innevarande strategiperioden. Samtidigt utvecklar vi synligt jämställdheten och likabehandlingen genom kommunikation.

Könsmedvetet eller könsneutralt språk?

Könsmedveten kommunikation identifierar betydelsen av kön och lyfter det medvetet fram som föremål för uppmärksamhet både i kommunikationens innehåll och i dess förfaranden. Syftet med könsmedveten kommunikation är att främja jämställdhet mellan könen och att bekämpa diskriminering till exempel genom att nedmontera skadliga normer och antaganden som kopplas till kön. Könsmedveten kommunikation och ett könsmedvetet språkbruk tar hänsyn till bland annat mångfalden av kön och undviker könade hänvisningar till personer. Så definierar Institutet för hälsa och välfärd könsmedveten kommunikation. På sin webbplats ger institutet också nyttiga tips om bra förfaranden: Könsmedveten kommunikation – THL (på finska).

Ett könsmedvetet språkbruk behöver dock inte alltid vara könsneutralt (icke-könat). I vissa sammanhang är det helt motiverat att lyfta fram könet. Ett exempel på detta är utvärderingen av nuläget i jämställdhetsplanen. Könsneutral kommunikation handlar snarare om att göra välgrundade val och överväga om det är motiverat att synliggöra genus i innehåll eller inte. Eftersom verkligheten inte alltid är könsneutral kan strävan efter neutralitet i texter leda till att viktig information utelämnas, men detta är absolut inte avsikten vid Nödcentralsverket. 

Även Finska språknämnden har gett ut ett ställningstagande i syfte att främja ett könsneutralt språkbruk. Nämnden anser att det finns anledning att tänka på term- och ordvalen särskilt i det juridiska och administrativa språket. Nämnden rekommenderar dessutom att de titlar som används i lagstiftningen successivt ändras till könsneutrala titlar, när det blir möjligt att göra sådana förändringar i samband med andra reformer.

Könsmedveten kommunikation vid Nödcentralsverket

När vi kommunicerar, skapar vi en bild av oss själva ute i samhället, och vi påverkar också samhället. Vi väljer varje dag mellan olika ämnen, bilder och ord i vår externa kommunikation. I framtiden kommer vi att göra dessa val med allt större hänsyn till jämlikhet och likabehandling. 

Samtidigt bygger vi upp en jämlik och jämställd arbetsgivarbild också internt, i all vår dagliga växelverkan och i olika funktioner i vår arbetsgemenskap. Alla vi som arbetar på Nödcentralsverket spelar en roll när det gäller att skapa en jämställd arbetsgemenskap. Vi vårdar den med transparenta processer och genom rättvisa, som är en av våra gemensamma värderingar som antecknats i Nödcentralsverkets strategi: 

Vi betjänar våra kunder och varandra rättvist genom att...

  • respektera olikheter och mångfald 
  • agera likvärdigt på samma sätt i likartade fall 
  • se till att likabehandlingsprincipen förverkligas

Vi strävar efter att Nödcentralsverket ska stå för mångfald i offentligheten. Det är de ledande experterna i sina branscher och ledningen som uttalar sig på Nödcentralsverkets vägnar, men i vår kommunikation och i olika interna och externa evenemang lyfter vi också fram anställda i olika åldrar och av olika kön. Fotografierna som vi publicerar speglar den verkliga situationen. Avsikten är ingalunda att skapa en skenbar uppfattning om mångfald med dem.

Som en åtgärd för att aktivera den könsmedvetna kommunikationen på Nödcentralsverket övergår vi småningom, och alltid när det är möjligt, till ett könsneutralt språkbruk och till könsneutrala titlar. Titlar i Nödcentralsverkets olika dokument och texter ändras alltid till könsneutrala alternativ när det blir möjlighet att göra detta, och i samband med överenskomna uppdateringar. 

Marjukka Koskela, Kommunikationschef
 

julkaisut (p5112) teokset (yso p2344)

Fler blogginlägg

thumbnail

Sukupuolitietoisen viestinnän aktivointi osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteuttamista

Paula Forsten
30 nov
thumbnail

Sisäministeri: Ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi helpottaa Hätäkeskuslaitoksen henkilöstövajetta

Mari Ukkonen
16 dec
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden