NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Ett skifte på nödcentralen

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
nödcentralstjänster operativa tjänster

Ett skifte på nödcentralen

Paula Forsten
PubliceringsdatumFör 4 År sedan - 5471 visningar

Klockan ringer tidigt på morgonen. Det är mörkt ute, men dags att stiga upp. Morgonskiftet börjar om en och en halv timme. Nattskiftet väntar på att vi ska komma och byta av dem efter nattens arbetstimmar. Jag kommer till arbetet, hälsar på några kollegor och går och byter om till tjänsteuniform. Vi använder tjänsteuniform i arbetet, det gör man redan under studietiden på Räddningsinstitutet. Jag klär på mig mina arbetskläder och blir en myndighetsperson med ett tjänsteansvar. En medmänniska med ett tjänsteansvar. Men vem är vi då, vi som inte syns ute i samhället så ofta? Som inte syns när vi behövs som mest? Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 

Morgonskiftet tar plats och nattens arbetare får åka hem och vila. Jag har loggat in i vårt datasystem, det som kallas Erica. Det är fredagmorgon. Det är lugnt än så länge. Vi pratar inte så mycket med kollegorna heller, de flesta trivs i tystnaden ännu den här tiden på morgonen. I över sex års tid har jag loggat in här. Kommit till arbetet tidigt på morgonen och sent på kvällen, vardag som helg. Julafton och midsommarafton och alla aftnar där emellan. Nödcentralen sover aldrig. Nödcentralen har aldrig stängt. Vi har skiftesarbete vilket betyder att vi arbetar både dag och natt, alla tider på dygnet. Det är så det ska vara. Timmarna går och samtalen rullar in. Det är inte tyst längre.

Hur är det då att arbeta som nödcentralsoperatör? Det är ofta bråttom. Det är många samtal som ska behandlas inom en liten tidsram. Det är många människomöten och människoöden som ryms inom ett skifte. Det är givande och krävande på samma gång. Man ska kunna bemöta människor i alla åldrar, i alla situationer och i alla tillstånd. Det är ett stort ansvar och ett stort förtroende som ges till oss. Förutom att vi svarar på nödsamtal så har vi även ett ständigt samarbete med övriga myndigheter. Vi förmedlar uppdragen och stöder deras arbete. Det är teamwork för att allt ska fungera.

Jag tänker på hur många människor som jag har pratat med under dagen. Som ringer in, i större eller mindre nöd. Vår uppgift är inte att döma, vår uppgift är att bedöma. Bedöma hurdan hjälp som ska skickas ut och hur snabbt hjälpen ska komma. Vi förmedlar uppdrag till ambulansen, polisen, brandkåren, socialjouren samt till gränsbevakningen. Vårt arbete styrs av myndigheternas föreskrifter. Vi är skyldiga att följa föreskrifterna och utgående från dem bedöma samtalen. Men där i samtalet så ska vi ju också möta människan. Förutom blåljusen så ska vi förmedla trygghet. Det sker på några minuter. Alla dessa miljoner minuter av människomöten som passerat under åren! Vi ska snart gå av skiftet, nya krafter tar vid. Det känns bra när jag kör hemåt. Jag vet att det på alla nödcentraler i hela landet finns människor, som är redo att hjälpa både dig och mig när vi behöver det som mest. 

Jenni, nödcentralsoperatör 
 

julkaisut (p5112) teokset (yso p2344)

Fler blogginlägg

thumbnail

Lumiset 112-terveiset!

Katri Kalliomäki
22 jan
thumbnail

Hii-o-hoi hiihtolomalaiset!

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
01 aug
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden