NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Lumiset 112-terveiset!

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
nödcentralstjänster

Lumiset 112-terveiset!

Katri Kalliomäki
PubliceringsdatumFör 4 År sedan - 5817 visningar

"Ettekö te siellä ymmärrä, että täällä tarvitaan aura-autoa!" tai "Hoitakaa se auraus tänne ja heti!". Näitä samankaltaisia lausahduksia on hätäkeskuksissa vastaanotettu viime päivinä. Lunta on tuprutellut taivaalta ihan kunnolla, ja se on aiheuttanut osittain lievää liikennekaaosta ympäri Suomen. Talvi se yllättää aina suomalaisen autoilijan ja muun tiellä liikkujan. Lumi tulee hetkessä ja kun sitä tulee paljon, maalaisjärjen käyttö unohtuu ja apua haetaan lumiongelmiin 112-hätänumerosta.

Auraukseen ja lumen tukkimiin liikenneväyliin liittyvät ilmoitukset eivät kuulu hätänumeroon.


Hätäkeskuksissa ei hälytetä aurauskalustoa tien päälle vaan näissä tilanteissa tulee ottaa yhteys Tienkäyttäjän linjaan. Se löytyy helpoiten 112 Suomi -sovelluksen kautta Palvelut -välilehdeltä, josta löytyy Tienkäyttäjän palvelut. Klikkaamalla sen auki, saat suoran numeron soittaaksesi Tienkäyttäjän linjalle, joka on muissakin maanteiden kuntoon tai liikenteen ongelmiin liittyvä taho, jonne kansalainen voi huolensa antaa käsiteltäväksi. Samalla sijaintitietosi välittyy oikeaan paikkaan.

Mikäli esimerkiksi painava lumimassa on rakennuksen katolla ja on mahdollista, että se alkaa aiheuttaa vaaraa ihmisille, omaisuudelle tai liikenteelle, silloin tulee soittaa 112. Tilanne käsitellään hätäkeskuksessa ja selvitetään avun tarve. Samoin jos ihminen on jäänyt pudonneen lumimassan alle, silloin soitto hätänumeroon 112 on oikea taho. 

Kun viranomaistaho varoittaa äkillisen lumentulon tai muun sääilmiön vaarantavan kansalaisten turvallisuutta ja kehottaa pysymään sisätiloissa tai välttämään turhaa liikkumista ulkona, otetaan varoitus vakavasti ja uskotaan heitä. Kova lumipyry, navakka tuuli tai rankkasade ovat usein niitä tilanteita, joissa varoituksia välitetään kansalaisille. Noudatetaan siis kehotuksia ja taataan täten parempi turvallisuus paitsi itsellemme myös muille tiellä liikkujille.

Kaikesta huolimatta nautitaan tästä ihanasta valkoisesta talvesta ja lumesta, jonka saimme!

Talvisin terveisin,
Anne, hätäkeskuspäivystäjä

hätäilmoitukset (p3976) ilmoitukset (tiedonannot) (yso p28192) blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) talvi (yso p6784) vuodenajat (yso p1199)

Fler blogginlägg

thumbnail

Poikkeuksellinen joulu

Katri Kalliomäki
21 dec
thumbnail

Ett skifte på nödcentralen

Paula Forsten
08 apr
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden