NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Hii-o-hoi talven riemuista nauttivat!

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
kommunikation

Hii-o-hoi talven riemuista nauttivat!

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
PubliceringsdatumFör 1 År sedan - 3916 visningar

""

Lumiset kelit kutsuvat ulos ja odottavat juuri sinua kokemaan talven valkoinen ihmemaa. Kun ulkona ollaan ja upeista talvikeleistä nautitaan, tässä hätäkeskuspäivystäjän pieni muistilista talven riemuihin varmuuden varalle.

  • Muista pulkkamäessä, laskettelurinteessä ja rinnehississä hyvät käytöstavat, auta ystävällisesti apua tarvitsevaa.
  • Älä laturaivoa hitaammin eteneville, älä etenkään hiihtoa opettelemassa oleville lapsille ja nuorille; jokaiselle riittää latua ja jokainen on joskus vasta-alkaja.
  • Järvien ja meren jäällä liikkuessasi pidä naskalit kaulassasi roikkumassa, varo erityisesti ojien ja jokien virtauspaikkoja, niissä jää on heikompi. Älä mene jäälle yksin, ota kaveri mukaan turvaksi ja seuraksi.
  • Muista autolla liikkuessasi noudattaa liikennesääntöjä, pitää hyvät turvavälit matkan ajan ja ennakoida sään muutokset matkareitille tai nopeuksille. Jätä kiire kotiin.
  • Soita yksinäiselle vanhukselle ja pyydä häntä ulos kävelylle kuulumisia vaihtamaan; käykää kahvilla, puistoissa tai muuten vaan talvisesta tunnelmasta nauttimassa. Lyhytkin ulkoilu tekee kaikille hyvää iästä riippumatta.
  • Ja kutsumattomien vieraiden varalle: kerro naapurillesi, jos olet lähdössä reissuun pidemmäksi viikonlopuksi tai talvilomallasi: jätä hänelle myös puhelinnumero, josta sinut saa kiinni, jos jotain kodissasi sattuu tällä välin. Pohdi myös, kuka auraa pihasi lumesta tällä välin: koskematon hanki kertoo muille, että talossa ei juuri nyt olla kotona. Älä jätä asuntoa täysin pimeäksi: pieni valo eteisessä ja keittiössä antaa ymmärtää, että asunnossa on joku paikalla.
  • Tarkista, mitä lisäpalveluja löytyy 112-sovelluksestasi. Voit tarvita esim. Tienkäyttäjän palvelua automatkasi aikana tai keskusteluapua kriisitilanteessa. 

Muistetaan talven riemuista huolimatta myös korona-ajan rajoitukset: pidetään huolta hyvästä käsihygieniasta ja turvaväleistä, käytetään kasvomaskeja silloin kun turvavälit eivät toteudu sekä vältetään kokoontumisia.  

Lähdetään ulos nauttimaan näistä upeista talvikeleistä, jotka saimme!

Anne, hätäkeskuspäivystäjä

Kuva: Sonja S. 2022
 

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) talviaika (p2942) kalenteriin liittyvät ajanjaksot (yso p4034)

Fler blogginlägg

thumbnail

Riittääkö ambulansseja kaikille?

Katri Kalliomäki
13 dec
thumbnail

Harhailevan vanhuksen kohtaaminen

Mari Ukkonen
14 mar
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden