NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Mainetutkimus osoittaa kansalaisten arvostuksen hätäkeskustoimintaa kohtaan

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
nödcentralstjänster

Mainetutkimus osoittaa kansalaisten arvostuksen hätäkeskustoimintaa kohtaan

Katri Kalliomäki
PubliceringsdatumFör 4 År sedan - 6031 visningar

Johtaja taito Vainio

Hätäkeskuslaitos on sijoittunut kolmanneksi vuoden 2020 Luottamus & Maine -tutkimuksessa, jossa mukana oli 74 julkisen hallinnon organisaatiota. Olen tuloksesta erittäin kiitollinen koko henkilöstöllemme. Tämä osoittaa hyvin työmme arvostuksen.

Hätäkeskuslaitoksen kokonaiskuva muodostui tutkimuksessa tasapainoiseksi siinä mielessä, että kaikilla osa-alueilla olemme arvon 3.50 (asteikko 1-5) yläpuolella eli toimintamme on hyvällä tasolla. Tasolla 4.00 tai yli olevat arvot tarkoittavat osa-alueen olevan erinomaisella tasolla. Pääsimme erinomaiselle tasolle tuotteissa ja palveluissa (4.23) sekä vastuullisuudessa (4.09). 

Eniten parannettavaa meillä on innovaatioissa (3.55), työnantajakuvassa (3.66) ja vuorovaikutuksessa (3.67), jotka kuitenkin nekin olivat hyvällä tasolla. Hallinto (3.91), talous (3.82) ja johto (3.82) sijoittuivat tähän väliin. Kokonaisindeksimme on 3.84 ja jäimme sadasosan päähän kakkospaikalta. 

Sidosryhmätuessa pääsimme erinomaiselle tasolle viidellä osa-alueella eli meitä tuetaan verovaroin mielellään (4.34), meihin luotetaan (4.24), meistä puhutaan myönteisesti (4.11), kriisiherkkyyden osalta meidän puolellamme oltaisiin, jos joutuisimme vaikeuksiin (4.02) ja meidän kantojamme kuunnellaan mielellään (4.02) ja yhdellä osa-alueella olimme hyvällä tasolla eli meille voisi hakeutua työhön (3.74). 

Tutkimuksen tarkemman analyysin perusteella vahvuusalueitamme ovat tuotteet ja palvelut sekä vastuullisuus, joita meidän on myös jatkossa kyettävä pitämään yllä. Johtamisen osalta meillä on merkittävä kehittämismahdollisuus. Tämän lisäksi hyvä kehittämismahdollisuus meillä on innovaatioiden toteuttamisessa.

Osaaminen, voimavarat ja teknologia sekä yhteistyö strategisina painopisteinä

Olemme loppusuoralla Hätäkeskuslaitoksen uuden 2021-2024 strategian työstämisessä. Keskitymme tämän strategiakauden aikana toiminnassamme kolmeen kokonaisuuteen. Ensinnäkin henkilöstön osaamiseen panostamalla vahvistamme henkilöstön kykyä suoriutua tehtävistään mahdollisimman hyvin. 

Toiseksi voimavarat meidän on saatava sille tasolle, että kykenemme nostamaan henkilöstömäärän riittävälle tasolle ja että kykenemme panostamaan meidän tärkeimmän työkalumme – hätäkeskustietojärjestelmä ERICAn – yläpitoon, kehittämiseen ja varmistamiseen. 

Kolmanneksi meidän on yhteistyössä viranomaisten kanssa kehitettävä prosesseja nykyistä sujuvammiksi ja yhtenäisemmiksi siten, että verkottuneesta toiminnasta saadaan maksimaalinen hyöty. 

Osaamisella, riittävällä henkilöstömäärällä, teknologisella kehittämisellä ja viranomaisyhteistyöllä saavutamme tulostavoitteemme niin, että myös työyhteisö voi hyvin. Näillä painopistealueilla kykenemme pitämään tuotteemme ja palvelumme korkeatasoisina, toimintamme vastuullisena sekä kehittämään koko henkilöstön osaamista johtaminen mukaan luettuna. Osaamisella kykenemme parantamaan johtamista ja panostamaan innovaatioihin nykyistä paremmin. 

Motivoinut henkilöstö voimavaranamme

Vaikka mainetutkimus ei ole varsinaisesti kilpailu, se kuitenkin mahdollistaa organisaatioiden vertailun. Olen erittäin ylpeä siitä, että Hätäkeskuslaitos on sijoittunut kolmanneksi tämän vuoden mainetutkimuksessa. Se on osoitus siitä, että työtämme arvostetaan ja siitä, kuinka hyvää työtä virastomme henkilöstö on tehnyt. Suuri kiitos henkilöstöllemme. 

Taito Vainio 
Hätäkeskuslaitoksen johtaja

yhteiskunnalliset objektit (yso p605) keskinäinen toiminta (yso p14) viestintä (p482) blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) ulkoiset ominaisuudet (yso p253) maine (yso p3615)

Fler blogginlägg

thumbnail

Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
15 dec
thumbnail

Poikkeuksellinen joulu

Katri Kalliomäki
21 dec
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden