NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
nödcentralstjänster

Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
PubliceringsdatumFör 4 År sedan - 5540 visningar

Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna och jag svarade på samtalet med mitt vanliga:

"Hätäkeskus, nödcentralen"

Samtidigt som jag hörde via telefonen att det var en person med svår andnöd kollade jag de tekniska uppgifterna som systemet gav mig, bland annat adress och lokaliseringsuppgifter. 

"Jag.. tror… Jag behöver en ambulans," flämtar kunden.

"Jag hör det. Svara bara ja eller nej, ansträng er inte. Bor ni på adressen Mellanväg 112?"

"Ja"

Jag fyller i nödvändiga uppgifter, och larmar ambulansen samt första vårdens förman. Dessutom kruxar jag i rutan för handräckning. En räddningsenhet larmas för att säkra att vårdpersonalen kommer in i lägenheten. Jag vågar inte lita på att kunden/patienten orkar öppna dörren. Jag hör en hård duns via mina lurar och hör också hur kundens andning rosslar högt och ojämnt. Kollar responstiden för enheterna: tre minuter. Ropar ”hallå” några gånger i luren utan att få något svar, hör bara den rosslande andningen. Två minuter kvar. Tiden känns lång för den som väntar. Jag besluter att jag håller upp linjen tills jag säkert vet att hjälpen kommit fram. Säger med jämna mellanrum i luren att hjälpen är på väg, trots att jag inte vet säkert om kunden hör eller förstår mig. Jag stänger av den automatiska svarsfunktionen, vet att jag behöver samla mig efter det här om bara för en kort stund. Nu hör jag buller via lurarna och hör hur någon ropar:

"Räddningsverket, är det någon här?"

Jag hör hur räddningspersonalen börjar jobba och kan med gott samvete avbryta samtalet.  Tar en slurk ur min vattenflaska och andas in djupt några gånger. Aktiverar den automatiska svarsfunktionen och hör det bekanta pipet i mina lurar.
"Hätäkeskus, nödcentralen"

Historien är helt fiktiv, men det finns en verklig händelse i bakgrunden. Såhär kan ett nödsamtal gå till. 

Det viktiga är dock att komma ihåg att även det hårdaste proffset ibland måste ta och pusta ut. Ingen orkar i oändlighet. Vi som är proffs på nödsamtal är i grund och botten ändå bara människor. Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet, tvärtom är det en styrka. Vi måste våga medge när vi behöver en kort stund för att samla oss, om vi inte gör det så brakar vi ihop förr eller senare. Våga visa att du är mänsklig, våga visa att du är känslig. Du är tuffare än du tror.

Marcus, Ledande nödcentralsoperatör
 

julkaisut (p5112) teokset (yso p2344)

Fler blogginlägg

thumbnail

Koronavuosi 2020 hätäkeskuspäivystäjän silmin

Katri Kalliomäki
10 dec
thumbnail

Mainetutkimus osoittaa kansalaisten arvostuksen hätäkeskustoimintaa kohtaan

Katri Kalliomäki
15 dec
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden