NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Matkalla idästä länteen ja lännestä itään

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
kommunikation

Matkalla idästä länteen ja lännestä itään

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
PubliceringsdatumFör 4 År sedan - 5965 visningar

Kutsun VIRVE:ssä tehtävääni liittyvää poliisin kenttäjohtajaa kutsutunnuksella "Tunturi yksi" katsoen samalla viereisellä näytöllä olevaa karttaa ja Suomineidon käsivartta. Silmissäni näen laajat puuttomat erämaa-alueet, poskissani tuntuu tuulen viima ja jossain kaukaisuudessa omassa mielikuvassani etenee tunturin kupeella pieni porolauma. Hetken saan matkata Lapin laajoilla kairamailla, kunnes seuraava puhelu viekin sitten Saimaan rannalle, rantaan liplattavien aaltojen pehmeään syleilyyn. Työssäni matkaan Suomea ristiin rastiin vastaanottaessani hätäpuheluja etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Kuinka moni teistä työssään pääsee matkalle työpäiviensä aikana läpi Suomen?

Pahoittelut seuraavasta teille muille Suomen asukkaille, mutta olen tykästynyt pohjoisen- ja Oulun hätäkeskusalueen soittajiin (päivystän siis itse aivan muualla, toisessa hätäkeskuksessa). Heidän kanssaan asiat tuntuvat sujuvan rauhallisesti ja maltillisesti, saan matkata näillä upeilla pohjoisen alueilla ja kokea tätä mielikuvamatkailua puhelujen kautta. Totta kai on kurjaa ja surullistakin, että ihmisille sattuu ja tapahtuu, jolloin 112:een joudutaan soittamaan hädän tullen - mutta jos hiukan mennään asiasta sivummalle, nähdään soittajalta saatujen osoitetietojen, tehtävään liittyvien hälyttämisien ja soittajalle annettujen ohjeiden jälkeen ihan jotain muuta: Suomen maantieteellistä rikkautta, jonka kanssa hätäkeskuspäivystäjät ovat tekemisissä päivittäin. Meiltä Suomenmaasta löytyy merta, järviä, metsiä, niittyjä, soita, vaaroja ja tuntureita; mieletön paketti luonnon ihmemaata. Yksi tärkeimmistä työvälineistäni on kartta ja jostain syystä rakastan karttoja; on ihanaa tarkastella vaikkapa Turun saaristoa tai UKK:n kansallispuistoa, katsella paikkojen nimiä ja tutkia reittejä.

Pääosin enimmät hätäpuhelut keskittyvät isompiin kaupunkeihin ja taajamiin, joissa myös ihmisiä asuu ja liikkuu enemmän. Omalta työpisteeni kartalta voin huomata tälläkin hetkellä, että tehtävät ovat kertyneet juuri näihin tiettyihin kohtiin ja satunnaisia yksittäisiä tehtäviä näkyy haja-asutusalueella; paikoissa, joissa asutusta ei ole juuri ollenkaan. Tänä korona-aikana luontomatkailu on ihmisten keskuudessa yleistynyt roimasti. Kansallispuistojen kerrotaan olevan osin jopa ruuhkaisia, koska nyt pitää päästä luontoon, valmiiksi viitoitetuille reiteille ja/tai tutuille turvallisille poluille. Mökkeilijät ovat olleet kesäpaikoissaan tänä aikana enemmän kuin ennen, samoin tien päällä on matkailijoita liikkunut normaalista oudommilla suunnilla kun on etsitty uusia tutustumiskohteita. Nämä kaikki edellä mainitut seikat näkyvät myös hätäkeskuspäivystäjän arkityössä: uusina paikkoina harvaan asutuilla alueilla tai pienemmissä mökkikunnissa.

Yhtä kaikki, matkanteko jatkuu mielikuvissa jokaisen uuden hätäpuhelun myötä kaupunkimiljöistä maaseudulle, järvialueilta merelliseen saaristoon, Lapin aavoilta tuntureilta Helsingin keskustan sykkeeseen.

Suomineidon syleilystä terkuin,
hätäkeskuspäivystäjä Anne

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Näin toimit, jos saat kyyn pureman

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
10 nov
thumbnail

Mitkä hätäpuhelut ovat jääneet mieleen?

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
10 nov
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden