NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
nödcentralstjänster

Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år

Paula Forsten
PubliceringsdatumFör 4 År sedan - 4895 visningar

Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket och den egentliga födelsedagen kan anses vara 1.4.2001 när de statliga försöksnödcentralerna, i enlighet med den dåvarande lagen om nödcentraler, blev statliga nödcentraler.

Arbetet utfördes dock redan före själva grundandet ända sedan 1992. 

Taito Vainio, Nödcentralsverkets direktör

Från brandstationers dejour till regionala larmcentraler

Vi ska dock gå ännu längre tillbaka i tiden. Som 18-åring var jag 1983 första gången semestervikarie för en brandman vid räddningsverket i Hyvinge. Då sköttes räddningstjänstens och akutsjukvårdens, eller dåvarande sjukvårdstransportens, dejour fortfarande av de som hade arbetsskift vid räddningsverket i Hyvinge. Enligt tjänstgöringsschemat var en brandman utsedd till jourhavande som tog emot nödmeddelanden och larmade enheter. Jourtjänstgöringen var 12 timmar, varefter jourhavande fick en annan uppgift under sitt skift. De mer erfarna brandmännen skötte utbildningen, vilket gjorde riskbedömningen mycket varierande. Det fanns få egentliga anvisningar. Jag hann själv också ha jour några gånger. 1985 övergick man till det dåvarande regionala larmcentralsystemet och dejouren överfördes till den regionala larmcentralen i Riihimäki. På den tiden ansågs detta i princip vara en försämring, eftersom Riihimäkiborna inte kunde känna till adresser i Hyvinge. Praktiken visade dock snabbt att rädslan var obefogad. 

Teknisk utveckling skapar nya möjligheter

På 1990-talet fanns det 58 regionala larmcentraler som ansvarade för att larma räddningstjänsten och akutsjukvården. Dessutom fanns det 75 dygnet-runt larmcentraler för poliser, det vill säga i början av 1990-talet hade vi 133 skilda larmcentraler som ansvarade för att larma myndigheterna. Vi bör komma ihåg att den telefonteknik som användes vid den tiden till stor del påverkade det sätt på vilket de ovannämnda larmcentralerna bildades. I början av 1990-talet började dock informationstekniken snabbt utvecklas och vi såg redan möjligheterna att utvidga beredskapsområdena. År 1992 inrättade inrikesministeriet ett nödcentralsprojekt som satte igång utvecklingen av den nuvarande formen av nödcentralsverksamheten. Som ett resultat av projektet utgick man ifrån att säkerhetsmyndigheternas larmtjänster ska centraliseras till en och samma nödcentral. På grundval av denna finländska verksamhetsmodell inrättades försöksnödcentraler för att få man skulle få erfarenheter om den nya verksamhetsmodellen. 

Under försöksnödcentralernas tid besökte inrikesministeriet tillsammans med samarbetsmyndigheterna också larmcentraler i Storbritannien och Tyskland år 1999, om jag kommer ihåg rätt. Jag var med på de resorna och jag kommer väl ihåg t.ex. London-modellen, där nödsamtalet först kopplades till en telefonoperatör vars enda uppgift var att fråga om den som ringer behöver hjälp av räddningstjänsten, akutsjukvården eller polisen. Efter att har fått svar kopplade operatören nödsamtalet till den berörda myndighetens nödcentral, där man sedan börja uppskatta behovet av hjälp. Med andra ord, jämfört med den nuvarande finländska modellen och modellen med försöksnödcentraler hade London-modellen en extra mellanhand. Dessutom väckte den funderingar om hur man sköter en situation där flera myndigheter behövs. 

Verksamhetsmodellen kristalliseras

I och med försöksnödcentralerna, besöken och annat utvecklingsarbete stod det klart att den finländska gemensamma verksamhetsmodellen för myndigheter är den som ska genomföras och för vilken man började utveckla lagstiftningen och verksamhetsmodellen. Utvecklingen av den nuvarande verksamhetsmodellen kom på riktigt i gång vid inrättandet av Nödcentralsverket och i början låg fokus på byggandet av 15 nödcentraler och organisationen av verksamheten. I slutet av 2005 färdigställdes 15 nödcentraler. Det upptäcktes dock snabbt att 15 nödcentraler i ett land av Finlands storlek är för många och inrikesministeriet beslutade att vi skulle övergå från systemet med 15 nödcentraler till en modell med sex nödcentraler. En omstrukturering inleddes och den slutfördes 2015. Efter detta var målet att utveckla en nätverkande nödcentralsverksamhet genom utvecklingen och implementeringen av det nya nödcentralsdatasystemet. 

Ett finländskt fungerande nödcentralskoncept

I dag kan vi konstatera att vi har framgångsrikt slutfört även delvis tuffa åtgärder. Det här får vi tacka både vår egen personal och samarbetspartnerna för. Vi har en modell med sex nödcentraler som nätverkar. Vi är dock ännu inte på den nivå som vi kommer att uppnå när vi ytterligare vidareutvecklar verksamhetsmodellen. Detta kräver att de nuvarande verksamhetsmodellerna blir mer enhetliga än nu och förutsätter ett gott samarbete med olika myndigheter. 

Dessutom kommer den senaste versionen av nödcentralsdatasystemet Erica och den ursprungligen beställda versionen att tas i bruk tidigast i höst. Tekniken kommer att fortsätta utvecklas och vi måste ständigt hållas på en nivå som gör att vi kan utnyttja den senaste tekniken som underlättar vår verksamhet. 

Förutom utvecklingen av samarbetet och tekniken fokuserar vi på den centrala delen i Nödcentralsverkets strategi, det vill säga utvecklingen av arbetsgemenskapen och kompetensen. Vi måste se till att arbetsgemenskapen och kompetensen utvecklas så att vår viktigaste tillgång personalen klarar av sina uppgifter så bra som möjligt och med högsta kvalitet. 

Jag tror själv på det finländska konceptet med en nätverkande nödcentral. Det har visat sig vara ett utmärkt system där Nödcentralsverket på riktigt fungerar som den första undsättande och skyddande myndighetslänken i den hjälpande kedjan under alla omständigheter. Det 20-åriga Nödcentralsverket inleder ett nytt decennium i sin verksamhet från goda utgångspunkter och jag tror att vi i framtiden kan producera ännu mera högklassiga, tillförlitliga och likvärdiga nödcentralstjänster dygnet runt året om.  

Taito Vainio
Nödcentralsverkets direktör 

 
 

julkaisut (p5112) teokset (yso p2344) hätäkeskuslaitos (p14137) laitokset (p3099)

Fler blogginlägg

thumbnail

Paljon onnea Hätäkeskuslaitos!

Paula Forsten
08 apr
thumbnail

Jukka Aaltonen: Matka sadoista hälytyskeskuksista valtion virastoksi

Katri Kalliomäki
08 apr
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden