Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Nödmeddelande på finskt teckenspråk
    • Varning vid fara
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Jobbet i Nödcentralsverket
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Verkets
    • Hälsningar från direktör
    • Organisation och publikations
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons
    • Besök

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • "Etkö näe, mistä soitan?"

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

"Etkö näe, mistä soitan?"

Publiceringsdatum 5.3.2021 13.18 Blogg

Työpäivän aikana vastaanottaessani hätäilmoituksia ja kysyessäni ilmoittajalta osoitetta, saan aina silloin tällöin vastauksen: "Eksää nyt nää mistä mää soitan?" tai "Sun pitäis nähdä tää osoite?". 

Hätäkeskuspäivystäjän on erilaisista paikannustyökaluista huolimatta varmistettava osoite aina myös suullisesti, sillä tekniikka ei koskaan ole aukotonta. Osoitteen kysyminen on osa laissa vaadittua hätäpuhelun riskinarviota.

Hätäpuhelu paikantuu hätäkeskuspäivystäjän näytöllä olevalle kartalle puhelun alkaessa. Joskus paikannusta ei saada, se voi heittää hieman annetusta osoitteesta tai paikannuksessa voi olla viivettä. Ongelma voi johtua esimerkiksi siitä, että oman operaattorin verkkoyhteys on heikko, jonka vuoksi puhelin vaihtaa automaattisesti toisen operaattorin verkkoon. Tällöin puhelu näkyy hätäkeskukseen SIM-kortittomana puheluna, jolloin paikannus ei toimi. Jos taas puhelun soittaa esimerkiksi tietynlaisen rakennuksen sisältä, puhelin ei välttämättä saa yhteyttä paikannusjärjestelmän satelliitteihin.

Osoitteen kysyminen on vain varmistuksen varmistus siitä, että apu saadaan lähetettyä oikeaan paikkaan oikea-aikaisesti. Tarkista siis aina oma sijaintisi, kun soitat 112:een. Riittää, että tieto on suuntaa antava, kuten paikkakunta, kadun- tai tien nimi.

Tärkeää on myös vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin sijainnista. Tien päältä 112:een soitettaessa päivystäjä saattaa kysyä, mistä olet matkalla ja minne menossa. Tieto helpottaa päivystäjää sijoittamaan sinut oikeaan paikkaan kartalle puhelimesi paikannuksen läheisyyteen. Samalla kun päivystäjä juttelee kanssasi, hän tarvittaessa paikantaa sinua soittohetkellä useita eri kertoja. 

Olethan jo ladannut 112-sovelluksen puhelimeesi?

Paikannusterkuin,
Anne, hätäkeskuspäivystäjä

Nödcentralstjänster
bloggar larmmeddelanden positionsbestämning
Nödcentralsverket
  • 112-dagen
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Dataskydd
  • Information om webbtjänsten och kakor
  • Förvaltningsklagan
  • Om webbtillgänglighet
  • Media

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Linkedin

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Nödmeddelande på finskt teckenspråk
    • Varning vid fara
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
  • Jobba hos oss
    • Jobbet i Nödcentralsverket
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Verkets
    • Hälsningar från direktör
    • Organisation och publikations
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons
    • Besök