Hyppää sisältöön
  • Valitse Kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Hätäilmoitus viittomakielellä
    • 112 Suomi -sovellus
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Materiaalit ja ohjeet

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Hätäkeskuspäivystäjäksi
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Virasto
    • Johtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Anna palautetta
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Uutishuone
  • Blogit
  • "Etkö näe, mistä soitan?"

Blogit

  • Uutishuone
  • Uutiset
  • Tiedotteet
  • Blogit
  • MEDIALLE
  • Tilauspalvelu
  • Sosiaalinen media

"Etkö näe, mistä soitan?"

Julkaisupäivä 5.3.2021 13.18 Blogit

Työpäivän aikana vastaanottaessani hätäilmoituksia ja kysyessäni ilmoittajalta osoitetta, saan aina silloin tällöin vastauksen: "Eksää nyt nää mistä mää soitan?" tai "Sun pitäis nähdä tää osoite?". 

Hätäkeskuspäivystäjän on erilaisista paikannustyökaluista huolimatta varmistettava osoite aina myös suullisesti, sillä tekniikka ei koskaan ole aukotonta. Osoitteen kysyminen on osa laissa vaadittua hätäpuhelun riskinarviota.

Hätäpuhelu paikantuu hätäkeskuspäivystäjän näytöllä olevalle kartalle puhelun alkaessa. Joskus paikannusta ei saada, se voi heittää hieman annetusta osoitteesta tai paikannuksessa voi olla viivettä. Ongelma voi johtua esimerkiksi siitä, että oman operaattorin verkkoyhteys on heikko, jonka vuoksi puhelin vaihtaa automaattisesti toisen operaattorin verkkoon. Tällöin puhelu näkyy hätäkeskukseen SIM-kortittomana puheluna, jolloin paikannus ei toimi. Jos taas puhelun soittaa esimerkiksi tietynlaisen rakennuksen sisältä, puhelin ei välttämättä saa yhteyttä paikannusjärjestelmän satelliitteihin.

Osoitteen kysyminen on vain varmistuksen varmistus siitä, että apu saadaan lähetettyä oikeaan paikkaan oikea-aikaisesti. Tarkista siis aina oma sijaintisi, kun soitat 112:een. Riittää, että tieto on suuntaa antava, kuten paikkakunta, kadun- tai tien nimi.

Tärkeää on myös vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin sijainnista. Tien päältä 112:een soitettaessa päivystäjä saattaa kysyä, mistä olet matkalla ja minne menossa. Tieto helpottaa päivystäjää sijoittamaan sinut oikeaan paikkaan kartalle puhelimesi paikannuksen läheisyyteen. Samalla kun päivystäjä juttelee kanssasi, hän tarvittaessa paikantaa sinua soittohetkellä useita eri kertoja. 

Olethan jo ladannut 112-sovelluksen puhelimeesi?

Paikannusterkuin,
Anne, hätäkeskuspäivystäjä

Hätäkeskuspalvelut
blogit hätäilmoitukset paikannus
Hätäkeskuslaitos
  • 112-päivä
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hallintokantelu
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Tietoa sivustosta
  • Saavutettavuusselosteet
  • Medialle

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • Linked In

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Hätäilmoitus viittomakielellä
    • 112 Suomi -sovellus
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Materiaalit ja ohjeet
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Hätäkeskuspäivystäjäksi
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Virasto
    • Johtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Anna palautetta
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot