NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Radion molemmin puolin

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
nödcentralstjänster

Radion molemmin puolin

Katri Kalliomäki
PubliceringsdatumFör 3 År sedan - 5410 visningar

Aamuneljältä puhelin herättää syvästä unesta. Ruudulla näkyy tuttu numero – hätäkeskus on hälyttänyt yksikkömme kiireelliselle pelastustehtävälle. Sängyn vieressä on vaatteet sopivassa latingissa, auto peruutettu talliin lähtövalmiiksi. Kolmessa minuutissa hälytyksestä olen asemalla, ja kuulen kun hätäkeskus kutsuu yksikköämme. Tunnistan kollegani äänen. Hän taisi jäädä kolmosriville, kun itse lähdin töistä illalla. Minä ehdin hypätä saappaisiin, kun seuraava auto kaartaa paloaseman pihaan. Kohta siniset valot halkovat Rymättylän pimeää yötä. RVS321 on matkalla.

Oma tarinani sopimuspalokunnassa alkoi nuoriso-osastossa vuonna 2003. Paloautot ja pelastustoiminta oli monella tapaa kiehtonut pienestä pitäen, ja minua sai pienenä poikana jatkuvasti viedä paloasemalle tutustumaan kalustoon. Sammutustyökurssin kävin 16-vuotiaana, ja muistan edelleen ensimmäisen saamani hälytyksen, kun Perhossa levisi turvepalo varsin laajalle alueelle. Hätäkeskuksesta tuli silloin tekstiviesti: "426B: Perho, turveneva…"  Sen jälkeen puhelin on hälyttänyt varsin monta kertaa, ja keikalle on lähdetty milloin pyörällä, milloin skootterilla ja autolla. Se on minulla aina ollut melko vauhdikasta touhua, eräänkin kerran kovilla talvipakkasilla huomasin kotiin lähtiessä, että olin ajanut asemalle paljain jaloin. 

Sopimuspalokunnassa tuli harvoin kutsuttua hätäkeskusta, mutta oli selvää, että kyseessä on pelastustoimen osalta keskeisin yhteistyöviranomainen. Vuosia myöhemmin oma elämä vei lopulta Pelastusopistolle hätäkeskuspäivystäjän tutkintokoulutukseen. Vasta silloin selvisi, miten moniviranomaishätäkeskus toimii, ja mitä kaikkea yksittäinen päivystäjä työssään tekee. Valmistuttuani kutsu kävi Turun hätäkeskukseen, ja monen mutkan kautta päädyin asumaan Rymättylään, Naantalin saaristoon. Sieltä löytyi myös aktiivinen sopimuspalokunta, jolla tärkeänä osana toimintaa merialueen tehtävät. Niinpä viime kesänä edessä oli myös kansimiehen koulutus.

Kun hätäkeskuspäivystäjä hälyttää pelastustoimen tehtävän, voi yksikkö olla vakinaisen palokunnan tai sopimuspalokunnan yksikkö. Käytännössä vakinaisia palokuntia löytyy vain isommista kaupungeista, ja sopimuspalokunnat huolehtivatkin pelastustehtävistä noin 90% alueella Suomen pinta-alasta. Hätäkeskus hälyttää yksikön, jonka taakse on liitetty hälytysyhteyksiä – ja kuten alussa kuvasin, alkavat määrätyt puhelimet ja viestilaitteet hälyttää.

Itse koen työn ja sopimuspalokuntatoiminnan täydentävän toisiaan mukavasti. Tehtäväkoodit, kriteerit ja moniviranomaistoiminta on tuttua, tukipyynnöt ja radioliikenne arkipäivää. Hätäkeskuksen päässä taas on hiukan laajempi ymmärrys siitä, mitä toimia missäkin tehtävässä tehdään, ja minkälaiset resurssit sen hoitamiseen vaaditaan.

Toki kuviossa on myös omat haasteensa. Jokin aika sitten toimin yksikönjohtajana tehtävällä, ja minun piti kutsua hätäkeskusta. Päädyin kuitenkin kutsumaan itseäni hätäkeskuksen kutsutunnuksella. Töissä taas kävi niin, että isoon tulipaloon hälytettiin komppanialähtö juuri sillä hetkellä, kun minun oli tarkoitus siirtyä tehtävänseurannasta tauolle. Esimies huomasi tilanteen, ja tokaisi: "Ei Patrick nyt lähde tauolle. Ei se koskaan lähde tauolle jos se on tesessä ja tulee isompi keikka. Joku muu saa mennä." Muutamaa päivää myöhemmin palokuntamme hälytettiin meripelastustehtävälle joka venyi pitkäksi, ja kiirehdin yövuoroon palokunnan väliasussa aivan läpimärkänä. Tällä kertaa esimieheni ei enää kommentoinut mitään – merkitsevän katseen kyllä sain.

Ympäri Suomea moni vapaaehtoinen antaa tänäänkin panoksensa meidän turvallisuutemme eteen: maalla, merellä, ehkä ilmassakin. Heistä jokainen on tärkeä osa auttamisen ketjua – juhlitaan tänään heitä!

Patrick, 
sopimuspalomies ja hätäkeskuspäivystäjä

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) hätäkeskukset (p5232) keskukset (yso p801) sopimuspalokunnat (p11622) palokunnat (yso p12796)

Fler blogginlägg

thumbnail

Soita peura- ja hirvikolareista 112

Katri Kalliomäki
02 nov
thumbnail

Riittääkö ambulansseja kaikille?

Katri Kalliomäki
13 dec
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden