NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • "Se on hirvi!"

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
djur

"Se on hirvi!"

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
PubliceringsdatumFör 4 År sedan - 6873 visningar

Hirvieläinkolareissa pysähdy paikalle ja soita 112.

Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti poukkoilevat hirvi- sekä kauriseläimet saattavat tulla arvaamatta autoilijan eteen ja kolari voi olla väistämätön. Hirvieläinkolareita sattuu kaikkina vuodenaikoina ja eniten, kun aurinko on laskenut ja illan hämäryys laskeutuu. Myös aikaiset aamut ennen auringon nousua ovat kolarialtista aikaa. Hirvieläinkolaripaikalle tulisi aina pysähtyä, vaikka eläin lähtisikin törmäyksen jälkeen karkuun, henkilövahinkoja ei olisi tullut ja/tai ajoneuvolle tulleet vahingot olisivat vähäiset. Kolarista tulisi aina soittaa hätänumeroon – Miksi? Siitä seuraavassa.

Hirvieläinkolareissa soitto 112:een on tärkeää, jotta mahdollinen apu paikalle saadaan hälytettyä, hätäkeskuksen ohjeistuksella lisävahinkoja saadaan estetyksi ja loukkaantunutta eläintä päästään jäljittämään maastoon tai pahasti loukkaantunutta lopettamaan riistahenkilöiden tai poliisin toimesta. Eläin on suojaton osuessaan esteeseen ja pienikin kolaus voi aiheuttaa eläimelle loukkaantumisriskin. Liikennevälineen kuljettajalla on eettinen velvollisuus törmäyksen jälkeen pysähtyä ja mennä katsomaan, miten eläimelle on käynyt.

Peurakolarit ovat yleisempiä hätäkeskuksessa vastaanotettuja eläinkolareita, mutta irrallaan juoksevat koirat tai muut tielle liikenteen sekaan syöksyneet eläimet ovat yhtälailla silloin tällöin osallisina liikennevahingoissa. Pohjoisessa Suomessa porot kulkevat yleensä laumoissa, joten jos näet yhden poron ylittävän tietä, on mahdollista, että kohta saapuu seuraavia tämän perässä.

Pahasti loukkaantunut eläin tulee lopettaa mahdollisuuksien mukaan nopeasti, kivuttomasti ja turhaa kärsimystä pitkittämättä. Soittaessasi eläinkolarista hätänumeroon hätäkeskus välittää tehtävän poliisille, joka tarvittaessa tulee paikalle tai ilmoittaa asiasta tapahtuma-alueen riista- tai paliskunnan yhteyshenkilölle. Usein melko nopeastikin kolaripaikalle saadaan läheisen metsästysseuran henkilö lopettamaan riistaeläimen ja hoitamaan kuolleen ruhon pois.

Hirvi-, peura ja porovaaroista tiellä osoittavat merkit eivät ole tienvarsilla turhaan: näillä alueilla on eläinkolareita sattunut muita alueita useammin tai eläinten käyttämät tietä ylittävät polut kulkevat niillä kohdin. Myös teiden varsilla riista-aitojen alut ja loput ovat paikkoja, joista eläimet kulkevat tien yli. Loka-marraskuussa hirvillä on kiima-aika ja hirvestys alkaa, sekä touko-kesäkuussa hirvet vieroittavat vuoden takaisia vasojaan. Ole siis varsinkin näinä aikoina tarkkana.

Hämärän laskeutuessa silmäile ajaessasi tien pientareita, metsän laitoja ja pellon reunoja, sekä käytä kaukovaloja aina kun vain on mahdollista. Vähennä nopeuttasi hirvi-, poro- ja peuravaaramerkkien kohdalla. Ole läsnä ajaessasi autoa ja keskity vain siihen: näin sinulla on ehkä hieman enemmän aikaa reagoida tielle nopeasti tulevaan eläimeen ja lieventää mahdollisia vahinkoja. Mikäli eläin juoksee äkisti tielle yritä jos mahdollista väistää se takaa tai ojan kautta; älä vastaantulevan liikenteen. Ja kolaripaikalle sattuessasi tai kolariin joutuessasi 112-sovellus puhelimessasi helpottaa hätäkeskuksessa paikantamistasi, kun soitat sillä hätänumeroon.

Turvallista ja kolaritonta pimeän ajon aikaa!

Anne,
hätäkeskuspäivystäjä

Blogi on kirjoitettu alunperin 25.9.2019 ja julkaistu Hätäkeskuslaitoksen vanhalla verkkosivulla. Ajankohtaisuuden vuoksi julkaisemme sen uudelleen. Edit: eläinkolari on korvattu hirvieläinkolarilla.

keskinäinen toiminta (yso p14) viestintä (p482) blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) liikenneonnettomuudet (p7500) onnettomuudet (yso p3422) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Mitkä hätäpuhelut ovat jääneet mieleen?

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
10 nov
thumbnail

"Älä siinä kysele, laita nyt se apu!"

Katri Kalliomäki
11 nov
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden