NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Throwback Thursday: eräs väestöhälytinkokeilu 90-luvulla

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar

Throwback Thursday: eräs väestöhälytinkokeilu 90-luvulla

Patrick Tiainen
PubliceringsdatumFör 1 År sedan - 3400 visningar

Kuvassa Pommeriksi kutsuttu hälytyskeskus vuonna 1973. Kuva: Helsingin pelastuslaitoksen palomuseo.

Suomessa väestöhälyttimiä kokeillaan joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 12. Tällä varmistetaan väestöhälyttimien toimivuus. Näin tehtiin jo vuonna ”kuokka & kirves” eli 90-luvulla, jolloin allekirjoittanut aloitteli hätäkeskuspäivystäjäuraansa. 

Nykyään väestöhälytinkokeilu on hyvin pitkälti tietokoneella ohjattua ja automatisoitua, mutta kunnallisten hätäkeskusten aikaan oli hätäkeskusten sijaintipaikkakuntien väestöhälytinkuulutuksiin oma, erillinen ja suorastaan muinaisaikainen nauhurilaite. Muihin hälytysalueen kuntiin kokeilu tehtiin toista kautta ja yksinkertaisemmin napista painellen. 

Tähän nauhuriin syötettiin sisään kasetti, jonka valmiin tekstin oli nauhalle lukenut alueen palomestari. Kasetti työnnettiin laitteeseen sisään ja nauhuriin näppäiltiin ohjauskoodi, jolloin laite ymmärsi avata puhetien ja antaa kasetilta tulleen nauhoitteen kuulua väestöhälyttimistä kansalaisille. Kun annettava puhetiedote ja nouseva-laskeva -hälytysääni oli annettu, nauhuriin näppäiltiin jälleen toinen koodi, joka sulki puhetien. Sen jälkeen otettiin kasetti nauhurista ulos ja kokeilu oli suoritettu.

Eräänä kesäisenä aurinkoisena maanantaina olin työparini kanssa työvuorossa ja teimme kuukausittaista väestöhälytinkokeilua. Kokeilut menivät kaikkiin maakuntien väestöhälyttimiin hyvin, kunnes oli jäljellä viimeinen, oman paikkakunnan pohjoiseen kaupunginosaan annettava kokeilu; heille se tehtiin jostain syystä erillisesti, omilla ohjauskoodeilla. 

Ei muuta kuin kasetti nauhuriin, ohjauskoodin naputtelu ja sitten odottelu, että nauha tulee päätökseensä. Tällä välin juttelimme niitä näitä työparini kanssa, tosin hälytyspöydän mikrofonin luona. Äkisti erillinen sivupuhelin soi, työkaverini vastasi puhelimeen. Luurin toisessa päässä oli kollegamme, joka kertoi olevansa kesämökillään kyseisessä kylässä.

– Niin, teillä on se kuukausikokeilu käynnissä siellä vai?, vapailla oleva työkaveri kysäisi.
– Juu, niin on, vastasi työparini ihmetellen kysymystä.
– Niin, tuota kun …. kröhöm … kun teillä on edelleen se kokeilulaitteen puhetie auki ja täällä kulmakunta raikaa teidän äänistänne, että jotain raparperipiirakkaohjetta siellä käydään läpi.
– EIKÄ!
– Juu, että laittakaa nyt se puhetie kiinni, niin saadaan mökkirauha takaisin. Ja sen hälytysäänen voitte unohtaa, tämä oli tässä!

Tekevälle sattuu. Hirveä hetkellinen nolous ja häpeä. Miten mikrofoni oli liitettynä avattuun puhetiehen? Ei ymmärrystä. Sitten kuumeinen miettiminen, että mistä me oikein oltiinkaan puhuttu sen raparperipiirakkaohjeen lisäksi? 

Voinen siis sanoa olleeni yksi ”valtakunnan päivystäjä” joka on saanut äänensä kuuluville koko kylälle. Ei huono.

Hätäkeskuspäivystäjä Anne

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä

Patrick Tiainen
20 nov
thumbnail

Muistisairaan kohtaaminen

Patrick Tiainen
20 nov
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden