NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Uskalla elvyttää

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar

Uskalla elvyttää

Patrick Tiainen
PubliceringsdatumFör 1 År sedan - 3028 visningar

Maailman elvytyspäivää vietetään jälleen 16.10.

– Hätäkeskus, Nödcentralen.
– No moi, täällä varmasti tarvitaan ambulanssia kun ei tuo tyyppi vastaa enää. Jotenkin romahti tuohon.
– Mistä osoitteesta soitat?
– (osoite ja sen varmistus poistettu)
– Onko potilas hereillä?
– No ei se ole mutta laita nyt se lanssi!
– Apu on nyt matkalla. Hengittääkö hän normaalisti?
– No mistä minä tiedän! Älä kysele vaan laita se auto!
– Onko nuo korahdukset potilaan ääntelyä?
– On, on!
– Asia selvä, nyt aloitamme elvytyksen. Minä autan sinua. 

Tällaisella dialogilla alkoi puhelu, jossa elvytys jatkui ensihoidon saapumiseen asti. Lopputulosta en tiedä, se jää päivystäjän työssä usein pimentoon. Voin kuitenkin päätellä jotain puhelun etenemisestä: ilmoittaja tunnisti hätätilanteen, ja teki hätäilmoituksen varsin varhaisessa vaiheessa. Tämän päättelen siitä, että potilas ”korahteli”. Kyseessä on sydänpysähdyksen jälkeen ilmenevä, agonaalinen hengitys, jota hätäilmoituksen tekijät usein kuvailevat kuorsaavana tai korahtelevana ääntelynä. Sen voi tunnistaa puhelimessa, kun tietää mistä on kysymys. Agonaaliset hengitysliikkeet eivät jatku pitkään, joten ilmeisesti kyseessä oli ns. äkkieloton. Tästä syystä päätin alkuhälytyksen jälkeen hälyttää elottomuuden edellyttämät yksiköt, ja ohjeistin ilmoittajaa aloittamaan paineluelvytyksen.

Hätäkeskuspäivystäjä kohtaa elottomuutta hätälinjalla varsin usein, kansalaiselle se lienee useimmiten ainutkertainen tilanne. Sen vuoksi siitä on tärkeä puhua, sillä vaikka asia olisi vieras, on se aivan ratkaisevan tärkeä tunnistaa. Elottomuuden yhteydessä jokainen minuutti, jolloin veri ei kierrä kehossa, laskee selviämisennustetta kymmenellä prosentilla. Siksi on tärkeää, että elottomuuden havaitseva henkilö tunnistaa mistä on kyse, tekee hätäilmoituksen ja ryhtyy ohjeistuksen mukaisesti elvyttämään. Paineluelvytyksellä saadaan korvattua osa sydämen pumppausvoimasta, ja kiertävä veri luo edellytyksiä elämälle.

Koska elottomuus on vieras ja pelottavakin asia, on luonnollista, että sen äärellä voi hämmentyä ja hätääntyä. Ehkä kuorsaavat hengitysäänet voivat näyttää hengitykseltä, ja hätäkeskuspäivystäjän kehotukset elvytyksen aloittamiseen tuntua aivan vääriltä. Epänormaali hengitys yhdistettynä reagoimattomuuteen vaatii kuitenkin elvytystoimien aloittamista välittömästi, jolloin hätäkeskuspäivystäjä saattaa antaa ohjeita hyvinkin määrätietoisesti, tiukastikin. Juuri siksi toivon, että sinä uskallat toimia. Sinun ei tarvitse osata, riittää että kuuntelet hätälinjalta annettavia ohjeita ja toimit niiden mukaan.

  • Tunnista elottomuus
  • Tee hätäilmoitus
  • Aloita paineluelvytys

Varhaisen tunnistamisen ja laadukkaan paineluelvytyksen lisäksi on yksi asia, jolla voidaan parantaa elottoman selviämisennustetta merkittävästi: varhainen defibrillaatio. Kyseessä on defibrillaattorin eli sydäniskurin antama tasavirtasähköisku, jolla pyritään poistamaan sydämen pysäyttänyt haitallinen rytmihäiriö. Ehkä olet huomannut defibrillaattorin työpaikan aulassa, kauppakeskuksen käytävällä tai koulussa? Sydäniskureiden määrä kasvaa kaiken aikaa, ja onkin hyvä selvittää etukäteen, löytyykö sellainen jo esimerkiksi työpaikaltasi tai jostain muualta, missä vietät paljon aikaa. Lähimmän defibrillaattorin löydät 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoiman kautta. Tutustu sovellukseen rohkeasti etukäteen, pelkkä sovelluksen avaaminen ei avaa hätäpuheluyhteyttä. 

Tällä viikolla vietetään elvytysviikkoa. Mikäli aihe tuntuu vaikealta, haluan muistuttaa, että jokainen voi auttaa. Etukäteen voi varautua oppimalla elvytystaitoja ja selvittämällä lähimmän defibrillaattorin sijainnin. Hätätilanteessa keskeisintä on tilanteen tunnistaminen ja hätäilmoituksen tekeminen – sen jälkeen asia etenee päivystäjän ohjeistamana. 

Jos vielä kaipaat rohkaisua, voit ojentaa kätesi ja katsella niitä. Ajattele, että noilla käsillä voit pelastaa jonkun hengen.

Uskalla elvyttää.

Patrick, usein hätälinjalla elvyttänyt

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Throwback Thursday: mannekiinit kolarissa

Patrick Tiainen
20 nov
thumbnail

Throwback Thursday: Heitä se ovi ikkunasta!

Patrick Tiainen
20 nov
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden