NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Throwback Thursday: mannekiinit kolarissa

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar

Throwback Thursday: mannekiinit kolarissa

Patrick Tiainen
PubliceringsdatumFör 1 År sedan - 1995 visningar

Pommariksi kutsuttu hälytyskeskus 70-luvulla. Kuva: Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palomuseo

Marraskuinen ilta oli ollut hätäkeskuksessa hiljainen. Elettiin 90-luvun loppua. Päivänvalo oli vaihtunut pimeään, vettä vihmoi vaakasuoraan ja päivällä satanut lumi oli muuttunut tuntien kuluessa loskaksi, joka kerääntyi märiksi mytyiksi mustaan asfalttiin.

Hätäkeskuksen televisio piti meille kahdelle päivystäjälle seuraa illan hiljaisina hetkinä, kunnes puhelimen soittoääni rikkoi hiljaisuuden. Hätänumeroon 112 soitti huohottava mieshenkilö, joka ilmoitti farmarimallisen henkilöauton ajaneen ulos tieltä valtatien varressa, parikymmentä kilometriä kaupungista poispäin. Auto oli siististi pyörillään, ehkä hiukan kallellaan, mutta auton sisällä näytti olevan loukkaantuneita useampia. Törmäyksestä vinoon menneen katulampun valo lävisti auton, ja hämärässä kajossa auton sisällä näkyi sinne tänne sojottavia käsiä ja jalkoja. Ilmoittaja ei uskaltanut mennä lähemmäs katsomaan, häntä oksetti koko tilanne jo nyt. Hän ei kestäisi nähdä verta eikä osallisten tuskaa. Mies kertoi nopeasti laskeneensa kuljettajan lisäksi auton sisällä olevan ainakin viisi muuta henkilöä; päitä näkyi useampia.

Soittajalta saamien tietojen perusteella tehtiin hälytys liikenneonnettomuudesta pelastustoimen ja ensihoidon yksiköille sekä poliisille. Tapahtumapaikan läheltä hälytetty ensimmäinen ambulanssi ehti paikalle muutamassa minuutissa. Radion kautta kuului Häkelle annettava tilatieto puheella: Kohteessa. Sitten tuli hiljaista. 

Onnettomuuspaikalle hälytysajoa ajava päivystävä palomestari kehotti ambulanssia antamaan ensimmäiset lisätiedot tilanteesta välittömästi muille paikalle tuleville yksiköille.
Radiokanavalla vallitsi kuitenkin täysi hiljaisuus. Minä ja työkaverini katsoimme toisiamme. Silmissämme näimme ensihoitajien juoksevan auton luokse ja tekevän pikaisen ensiarvion uhrien määrästä ja vammojen laadusta. Paikalle oli tulossa pelastusyksiköiden lisäksi useampi ambulanssi potilaiden alustavan määrän mukaisesti. Kului pitkä sekunti, toinen ja kolmas. 

Vihdoin radiokanavalta kuului ensihoitajan rauhallinen ääni ja ilmoitus:
− Tiedoksi tänne tuleville yksiköille: kohteesta löydettiin kuljettaja, joka päässyt omin voimin ulos autosta, me tarkistetaan tilanne hänen osaltaan kohta. Mutta muutoin autossa ei muita potilaita. Tämä kaveri oli kuljettamassa mallinukkeja toiseen kaupunkiin ja auto lähtenyt loskassa käsistä, samoin nuket. Nämä ovat hiljaista ja muovista porukkaa, että sen suhteen hälytysajonopeutta voitte laskea, eikä muita ambulansseja tarvita, me pärjätään tällä.

Tämän jälkeen radiokanavalla kuultiin palomestarin hyvin hidastettu tokaisu: ”Kuitti”. 
Se oli sellainen ”Once in a lifetime” -hetki ihan meille kaikille viranomaisille. Kaikenmoista sitä tien päällä sattuukin. Me näimme jo iltapäivälehtien otsikot silmissämme: Mannekiinit kolarissa!

Hätäkeskuspäivystäjä Anne

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Muistisairaan kohtaaminen

Patrick Tiainen
20 nov
thumbnail

Uskalla elvyttää

Patrick Tiainen
20 nov
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden