NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Varokaa heikkoa jäätä

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar

Varokaa heikkoa jäätä

Patrick Tiainen
PubliceringsdatumFör 1 År sedan - 1224 visningar

Alkukeväinen jää kutsuu kulkijaa nauttimaan pilkkimisestä, luistelusta, hiihtämisestä ja kävelystä. Jäällä kävely on vapauttavaa - on silmänkantamattomiin hiljaisuutta, luonnonrauhaa ja tilaa hengittää. Auringon sulattelema jää juttelee rauhallisella tavallaan: se poksuu, paukkuu ja natisee sillä kulkevalle. Jään alla velloo kuitenkin lainehtiva vesi odottaen itsekin kevättä ja pääsyä vapauteen. Keväisellä ihanuudella on tummanpuhuva kääntöpuolensa, sillä kevätjäät ovat arvaamattomat. Tämä kuuluukin hätäkeskuksissa vuoden ensimmäisina "ihmisen pelastaminen vedestä" -tehtävinä. Osaatko sinä varoa heikkoja jäitä?

Normaalioloissa viisi senttiä paksu teräsjää kantaa ihmisen painon, mutta kevätjää on auringon haurastuttamaa ja saattaa pettää, vaikka jäällä olisi vahvuutta jopa 30 cm. Kevätjäälle ei tämän vuoksi voidakaan antaa minkäänlaisia varmoja kantavuuslukuja. 

Jäiden turvin ulkoilija saattaa mennä paikkoihin, joihin ei avoveden aikaan ole pääsyä; järven ylittämistä jalan, tutustumisretkiä asuttamattomiin saariin, oikopolkuja luodolta luodolle ja jäätiellä autolla ajamista. Jäällä tulee kuitenkin noudattaa varovaisuutta, eikä tyhmänrohkeaksi kannata ryhtyä. 
Ohessa seitsemän vinkkiä jäällä olemisesta nauttimiseen:

  1. Varo erityisesti kaikkia virtaavia paikkoja kuten siltojen alustoja, kanavia, rantapenkereiden vierustoja ja saarien lähialueita. Myös ruovikot ja kaisloittuneet alueet haurastuttavat jäätä.
  2. Jos jäälle on tehty ohjattuja polkuja ja reittejä, pitäydy niissä. 
  3. Älä mene jäälle yksin. Toisesta on turvaa, jos jotain sattuu.
  4. Jäänaskalit ovat jäällä liikkuvien paras turvallisuusväline. Kun naskalit riippuvat kaulan ympäri roikkuen, ovat ne helposti saatavilla. Ne eivät maksa paljon, mutta saattavat pelastaa henkesi, joten ovat kultaakin kalliimmat hätätilanteessa. 
  5. Laita kännykkäsi vesitiiviiseen Minigrip-pussiin, sulje se hyvin ja sijoita koko paketti takkisi rintataskuun, jotta se on nopeasti käden ulottuvilla. 
  6. Muista 112 Suomi -sovellus. Soittamalla sovelluksen kautta sijaintitietosi välittyy automaattisesti hätäkeskukseen, ja paikantaminen helpottuu. 
  7. Jos kuitenkin jää pettää allasi, yritä pysyä mahdollisimman rauhallisena ja huuda kuuluvasti apua. Käänny siihen suuntaan, josta olit tulossa, sillä siellä jää kantoi. Jos olet ollut hiihtämässä, yritä saada suksesi irti. Kohota itsesi uintipotkuilla ensin vaaka-asentoon ja ponnista sen jälkeen itsesi jään pinnalle (tässä kohdin naskalit auttavat). Kun olet päässyt jäälle: kieri ja ryömi mahdollisimman kauas avannosta siihen suuntaan, josta tulit. Kun jää taas kantaa, nouse pystyyn, yritä etsiytyä lämpimään ja soita tarvittaessa 112.

Ihania aurinkoisia ja turvallisia kevätpäiviä kaikille ulkoilun ystäville!
Hätäkeskuspäivystäjä Anne

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Throwback Thursday: Sorsa hädässä

Patrick Tiainen
22 apr
thumbnail

Hätäkeskuspäivystäjän 10 vinkkiä risujenpolttoon ja kulotukseen

Katri Kalliomäki
29 apr
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden