NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Vieraskynä: Ensihoitajan kesäterveiset

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar

Vieraskynä: Ensihoitajan kesäterveiset

Patrick Tiainen
PubliceringsdatumFör 11 Månader sedan - 918 visningar

Kesä on kyytimiehen parasta aikaa! Niin muistan todenneeni yhdelle jos toisellekin työkaverilleni. Oven avausta odotellessa ei tarvitse palella kylmässä ja pimeässä, vaan kesäinen valo ympäröi ilman takkia liikkuvan ensihoitajan. Kesällä vastavalmistuneet ja innokkaat kollegat tuovat piristysruiskeen asemien arkeen. On mukavaa, kun asemalla tulee vastaan uusia ihmisiä, jotka juuri ponnistavat työelämään, ja joiden ammatillista kasvua voi olla tukemassa. Salaa tunnustan, että vilpitön innostus vähän tarttuu minuunkin.

Kesä tuo tullessaan myös ikävämpiä ilmiöitä. Ehkä varmin merkki kevään ja kesän alkamisesta on lisääntyvä mopojen, skoottereiden, mönkijöiden ja iloisten nuorten määrä. Voi kuinka iloisilta nuoret uutukaisine menopeleineen näyttävät! Liikkumisen vapaus, ystävät, vaaleat ja lämpeävät kesäillat houkuttelevat nuoria baanalle - on kuin heidät olisi vapautettu laitumelle pitkän talvisen sisällä olon jälkeen. Se on niin oikein, nauttia pitää. Keulivia, ryntäileviä ja kaahailevia nuoria nähdessäni mieleeni nousee kuitenkin vähän huolikin. Pääsevätkö kaikki nuo nuoret vielä kotiin? Niin monesti olen laskenut peiton kasvoille, joille en olisi halunnut. Tyttären, pojan, siskon, veljen… Jokaisen niistä muistan. Ja jokaisen onnettomuuden olisin halunnut estää.

Ihmisten iloisuus tarttuu kadulla kulkiessa helposti. Ihmiset hymyilevät kesäisin paljon herkemmin. Eväsretket lähipuistoon ja jäätelön lipsiminen puiden viilentävässä varjossa ovat jokaiselle perheelliselle tuttuja kesähetkiä. Ehkäpä pulahdus viilentävään veteenkin. Uikkarit päälle, pyyhe hiekalle, lapset veteen ja ihan vaan nopea vilkaisu puhelimeen. Ja sinne se humpsahti, meni pois näkyvistä, ei siinä mennyt kuin pari hassua sekuntia. Eikä siellä puhelimessa edes ollut mitään äärimmäisen tärkeää.

Musiikin jytke kantautuu festivaalialueelta. Juhla-alueen iloinen ilmapiiri saa tapahtuman turvallisuudesta vastaavatkin hymyilemään. Keikoilla tanssitaan, nauretaan, lauletaan ja viihdytään. ”Muutamat lasilliset kuohuvaa, sillä tänä iltana on ehkä elämämme paras ilta!” Pitkä paahtava auringonpaiste, vähänlaisesti vettä ja ehkä vähän heikonlaisesti ruokaakin. Äkkiä kuohuva menee jalkoihinkin. Tämän sanon suoraan, tässä hetkessä ei enää kannata ottaa skuuttia. Siinä sattuu todennäköisesti isompi tai pienempi haaveri. Kotiin tai majapaikkaan olisi kuitenkin viisasta tässä vaiheessa suunnata. Kaikkein parasta olisi, jos kaverit huolehtisivat toisistaan. Kaveria ei jätetä -periaate on tässäkin kultaakin kalliimpi neuvo. 

Onhan noita, kesän vaaranpaikkoja. Elämää ei voi estää, eikä inhimillisiä erehdyksiäkään. Siksi hätäkeskus, sosiaalitoimi, pelastustoimi, poliisi ja ensihoito ovat tavoitettavissa kesälläkin. Pidän edelleen vakaasti mielessäni, että kesä on kyytimiehen parasta aikaa. Ulko-ovien takana odottaminen on siedettävämpää ja jäätelökin maistuu kyytien lomassa autossa istuessa. Ja kesän kääntyessä syksyksi ovat uudet työkaverit muuttuneet osaksi kollegiota. Syksyyn mennessä työkavereiden välille on kaikenlaisten kesätapahtumien aikana syntynyt hiljalleen luottamus osaamisesta ja pystymisestä. Olemme taas vain me, ammattilaiset- uudet ja vanhat.

Nautitaan nyt, kesä on vain kerran vuodessa!

Ensihoitaja Saara

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049)

Fler blogginlägg

thumbnail

Hätäkeskuspäivystäjän 10 vinkkiä risujenpolttoon ja kulotukseen

Katri Kalliomäki
29 apr
thumbnail

Kun naapurissa soi palovaroitin

Patrick Tiainen
19 jul
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden