Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
Nödcentralsverkets första jämställdhets- och likabehandlingsplan blev färdig i våras. I slutet av planen beskrivs de utvecklingsåtgärder som ska vidtas 2022 och 2023 för att förbättra jämställdheten och likabehandlingen vid Nödcentralsverket. På listan finns många konkreta omständigheter som påverkar vår vardag och som våra anställda möter på olika sätt. En del av reformerna är redan inom synhåll och en del är först under uppsegling. Det viktigaste är att vi är ense om att världen omkring oss förändras hela tiden och att vi måste följa med utvecklingen.
Aktiveringen av könsmedveten kommunikation förändrar Nödcentralsverkets verksamhet både internt och externt. Det handlar om val som görs utgående från ämbetsverkets egna utgångspunkter. Med tanke på kommunikationen lyfter vår plan fram jämställdhets- och likabehandlingsrelaterade frågor som ett kontinuerligt tema inom kommunikationen, samt utveckling av arbetsgivarbilden. Syftet med kommunikationen är att öka kunskaperna och insikterna om frågor i detta ämnesområde. Målet är också att stödja genomförandet av de mål för utvecklingen som ställs upp i planen. Vi utvecklar Nödcentralsverkets interna och externa arbetsgivarbild aktivt under den innevarande strategiperioden. Samtidigt utvecklar vi synligt jämställdheten och likabehandlingen genom kommunikation.
Könsmedvetet eller könsneutralt språk?
Könsmedveten kommunikation identifierar betydelsen av kön och lyfter det medvetet fram som föremål för uppmärksamhet både i kommunikationens innehåll och i dess förfaranden. Syftet med könsmedveten kommunikation är att främja jämställdhet mellan könen och att bekämpa diskriminering till exempel genom att nedmontera skadliga normer och antaganden som kopplas till kön. Könsmedveten kommunikation och ett könsmedvetet språkbruk tar hänsyn till bland annat mångfalden av kön och undviker könade hänvisningar till personer. Så definierar Institutet för hälsa och välfärd könsmedveten kommunikation. På sin webbplats ger institutet också nyttiga tips om bra förfaranden: Könsmedveten kommunikation – THL (på finska) .
Ett könsmedvetet språkbruk behöver dock inte alltid vara könsneutralt (icke-könat). I vissa sammanhang är det helt motiverat att lyfta fram könet. Ett exempel på detta är utvärderingen av nuläget i jämställdhetsplanen. Könsneutral kommunikation handlar snarare om att göra välgrundade val och överväga om det är motiverat att synliggöra genus i innehåll eller inte. Eftersom verkligheten inte alltid är könsneutral kan strävan efter neutralitet i texter leda till att viktig information utelämnas, men detta är absolut inte avsikten vid Nödcentralsverket.
Även Finska språknämnden har gett ut ett ställningstagande i syfte att främja ett könsneutralt språkbruk. Nämnden anser att det finns anledning att tänka på term- och ordvalen särskilt i det juridiska och administrativa språket. Nämnden rekommenderar dessutom att de titlar som används i lagstiftningen successivt ändras till könsneutrala titlar, när det blir möjligt att göra sådana förändringar i samband med andra reformer.
Könsmedveten kommunikation vid Nödcentralsverket
När vi kommunicerar, skapar vi en bild av oss själva ute i samhället, och vi påverkar också samhället. Vi väljer varje dag mellan olika ämnen, bilder och ord i vår externa kommunikation. I framtiden kommer vi att göra dessa val med allt större hänsyn till jämlikhet och likabehandling.
Samtidigt bygger vi upp en jämlik och jämställd arbetsgivarbild också internt, i all vår dagliga växelverkan och i olika funktioner i vår arbetsgemenskap. Alla vi som arbetar på Nödcentralsverket spelar en roll när det gäller att skapa en jämställd arbetsgemenskap. Vi vårdar den med transparenta processer och genom rättvisa, som är en av våra gemensamma värderingar som antecknats i Nödcentralsverkets strategi:
Vi betjänar våra kunder och varandra rättvist genom att...
respektera olikheter och mångfald
agera likvärdigt på samma sätt i likartade fall
se till att likabehandlingsprincipen förverkligas
Vi strävar efter att Nödcentralsverket ska stå för mångfald i offentligheten. Det är de ledande experterna i sina branscher och ledningen som uttalar sig på Nödcentralsverkets vägnar, men i vår kommunikation och i olika interna och externa evenemang lyfter vi också fram anställda i olika åldrar och av olika kön. Fotografierna som vi publicerar speglar den verkliga situationen. Avsikten är ingalunda att skapa en skenbar uppfattning om mångfald med dem.
Som en åtgärd för att aktivera den könsmedvetna kommunikationen på Nödcentralsverket övergår vi småningom, och alltid när det är möjligt, till ett könsneutralt språkbruk och till könsneutrala titlar. Titlar i Nödcentralsverkets olika dokument och texter ändras alltid till könsneutrala alternativ när det blir möjlighet att göra detta, och i samband med överenskomna uppdateringar.
Marjukka Koskela, Kommunikationschef