
Specialsituationer
En storm är ett exempel på en specialsituation som
ofta uppkommer snabbt.
Då ringer många människor ofta samtidigt till nödnumret.
Det kan bli rusning hos nödcentralen
om många människor ringer på samma gång.
Det viktigt att komma ihåg
att man inte ska ringa till nödnumret
bara för att fråga någonting.
Ring nödcentralen bara i en nödsituation.
Ibland kan det finnas störningar i telefonnätet.
Då kan det vara svårt att nå nödnumret.
Hur ska du göra i dessa situationer?
Telefonnätet fungerar inte
Om det förekommer störningar i telefonnätet
och du inte kan få kontakt med nödnumret kan du;
- starta om mobiltelefonen
- och ringa 112 utan knappa in PIN-koden.
Då söker telefonen upp ett fungerande nätverk.
Det är kö till nödcentralen och tar en stund innan någon svarar
Nödsamtalen besvaras i den ordning
som samtalen kommer in.
Vänta på linjen tills du får ett svar.
Läs mera om när det är kö eller rusning till nödcentralen
på webbplatsen 112.fi.
Informationen är inte lättläst.
Ett träd har fallit
- Om trädet ligger på en elledning ska du ringa elverket.
- Om trädet inte orsakar någon fara
är det staden, kommunen, en firma eller en markägare
som ansvarar för trädet. - Om trädet orsakar eller kan orsaka en farlig situation
ska du ringa nödnumret 112.
Elavbrott
- Följ elverkets meddelanden.
- Ring inte nödnumret.
Läs mera på räddningsväsendets webbplats pelastustoimi.fi.
Webbplatsen är inte lättläst.