Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024

Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Nödcentralsverket har under det pågående året berett reformen av sitt ledningssystem. Det centrala målet är att förnya verksamhetssätten så att de stöder prioriteringarna i ämbetsverkets strategi, och bidrar till att bygga bättre nödcentralsservice. I vardagen kommer reformen att återspeglas i ökad delaktighet hos personalen och en förstärkt roll hos nödcentralerna.
Reformen av ledningssystemet kommer också att innebära förändringar i ämbetsverkets struktur. De viktigaste effekterna syns i avdelningarnas och enheternas strukturer och deras ledning. På grund av reformen av ledningssystemet drar man in tjänsterna som direktör för den operativa avdelningen, utvecklingsavdelningen och förvaltningsavdelningen. I deras ställe inrättas tjänsterna som direktör för avdelningen för förvaltnings- och stödtjänster, beredskapsdirektör och utvecklingsdirektör. Även systemchefens, planeringschefens, dataförvaltningschefens och stabschefens tjänster dras in. I deras ställe inrättas chefstjänster för systemenheten, avdelningen för utveckling av nödcentralsverksamheten, dataförvaltningsenheten och enheten för ledningens stöd.
Ämbetsverkets nya struktur svarar bättre på förändringar i verksamhetsmiljön och gör den dagliga verksamheten smidigare. Reformen orsakar inte färre tjänster, förändringar i tjänsteställen eller i antalet nödcentraler.
– Det är betydelsefullt att vi använder våra resurser så effektivt som möjligt. I nuvarande ekonomiska läge är det också bra att se över ämbetsverkets strukturer så att vi bättre kan svara på förändringarna i verksamhetsmiljön och kraven som ställs på oss. I reformen ökar vi bland annat hela personalens delaktighet i utvecklingen av nödcentralsverksamheten, nödcentralernas ansvar i allmänhet och delegerar beslutsfattandet på ett lämpligare sätt, i stället för den nuvarande centraliserade modellen. Dessutom satsar vi på att förbättra nätverkssamarbetet och beredskapen, berättar Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio.
Nya direktörer och enhetschefer
Utnämningar av direktörer fr.o.m. 1.1.2024
- Utvecklingsdirektör Lehti Teemu, tjänsteställe Kervo
- Beredskapsdirektör Nieminen Marko, tjänsteställe Björneborg
- Direktör för avdelningen för förvaltnings- och stödtjänster Perttula Arttu, tjänsteställe Björneborg
Enhetschefer fr.o.m. 1.1.2024
- Stabschef Clouberg Iiro har utnämnts till chef för enheten för ledningens stöd, tjänsteställe Björneborg
- Systemchef Lamu Mika har utnämnts till chef för systemenheten, tjänsteställe Vasa
- Utvecklingschef Hopearuoho Tommi har utnämnts till chef för avdelningen för utveckling av nödcentralsverksamheten, tjänsteställe Björneborg
- Dataförvaltningschef Fågel Jesse har utnämnts till chef för dataförvaltningsenheten, tjänsteställe Björneborg
Tutustu myös
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.