Vaasassa vastataan valtaosaan ruotsinkielisistä hätäpuheluista
Yksi Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskuksista sijaitsee Vaasassa. Vaasan pienessä, oman henkilöstön keskuudessa "ihmisen kokoiseksikin" kutsutussa hätäkeskuksessa on kaksikielinen kulttuuri.
Asiantuntija Pia Latva kertoo, että valtaosa ruotsinkielisistä hätäpuheluista ohjautuvat Vaasan hätäkeskukseen, missä työskenteleekin suuri osa Hätäkeskuslaitoksen kummallakin kotimaisella kielellä työtään tekevistä hätäkeskuspäivystäjistä.
- Oman haasteensa työhön tuo ruotsin kielen eri murteet. Esimerkiksi Närpiössä ja Kokkolassa puhutaan hyvinkin erilaisia ja vahvoja murteita, Pia toteaa.
Hän haluaa kuitenkin oikaista sitä yleistä harhaluuloa, että Vaasan hätäkeskuksessa olisi pakko osata ruotsia.
- Ruotsia ei ole pakko osata, pelkkää suomeakin työkielenä käyttäen pärjää ja voi tehdä hätäkeskuspäivystäjän töitä. Toki kaksikielisyydestä on etua ja myös kannustamme tähän kielilisää maksamalla, joka on 50-100 euroa kuukaudessa, hän kertoo.
Henkilöstöosastolla hallintosihteerinä työskentelevä Joona Linna kertoo, että Vaasan hätäkeskuksessa työskentelee tällä hetkellä 62 henkilöä ja henkilöstön keski-ikä on noin 50. Henkilömäärältään Vaasan hätäkeskus on Hätäkeskuslaitoksen pienin. Noin 60 % hätäkeskuksen henkilöstöstä on sitoutunut työskentelemään kummallakin kotimaisella kielellä.
– Hätäkeskuksen pienuus on omalla tavallaan myös vahvuus, meillä on hyvä yhteishenki ja kotoisa ilmapiiri. Oman henkilöstön keskuudessa huumori kukkii. Kaksikielinen kulttuuri on myös rikkaus – on hauskaa kuunnella, miten jotkut voivat vaihtaa kieltä sujuvasti vaikka kesken lauseen, Joona kertoo ja lisää, että itse hän kuitenkin puhuu vain suomea ja englantia.
Hyvä ilmapiiri
Vaasan hätäkeskuksessa on oma työhyvinvointi-ryhmä, joka järjestää vapaa- ja työajalle monenlaista työhyvinvointia tukevaa toimintaa.
– Meillä on hyvä ilmapiiri ja työkaverien kanssa halutaan viettää aikaa myös vapaa-ajalla. Viimeksi kävimme kokeilemassa hydrospinningiä, kävimme laskettelu- ja mökkireissulla ja työpaikalla järjestimme keväällä hedelmäviikon, Pia luettelee joitakin tyhy-tempauksia mainitakseen.
Uusia työkavereita odotetaan
Vaasan hätäkeskuksessa on tällä hetkellä avoinna useita työpaikkoja, ja Hätäkeskuslaitoksessa tarvitaan pitkälläkin aikavälillä lisää kielitaitoisia hätäkeskuspäivystäjiä. Hätäkeskuslaitoksen yhtenä tavoitteena on parantaa ruotsinkielistä palvelutasoa.
– Odotamme innolla uusia työkavereita joukkoomme. Tarvitsemme lisää työntekijöitä ja varmasti otamme avosylin vastaan työyhteisöömme ja pidämme uusista työkavereista hyvää huolta, Pia sanoo hymyillen.
Hätäkeskuspäivystäjän työ on vaativaa ja siihen vaikuttavat monet ja usein muuttuvat ohjeet. Pia kertoo Vaasan hätäkeskuksessa panostettavan henkilöstön osaamisen ylläpitoon ja jatkuvaan koulutukseen.
– Vaikka henkilöstöresurssien pienuudesta seuraa kiirettä ja suurta työkuormaa, pidämme kuitenkin tärkeänä henkilöstön jatkuvaa koulutusta. Kaikesta kiireestä huolimatta on otettava aikaa osaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen, Pia sanoo.
Vaasan hätäkeskuksen päällikkö Kari Pastuhov kehuu hätäkeskuksen sijaintipaikkakunta Vaasaa ja kannustaa hakemaan hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen ja Vaasan hätäkeskukseen töihin.
– Jos paikkakunnalle muuttamisessa mietityttää esimerkiksi puolison työllistymismahdollisuudet, niin Vaasassa on paljon työpaikkoja. Vaasa on kaunis ja kehittyvä merikaupunki, ja hätäkeskus on aivan keskustan kupeessa. Kannustan hakemaan hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen ja sitä kautta töihin juuri Vaasan hätäkeskukseen. Tervetuloa tekemään merkityksellistä työtä Suomen sisäisen turvallisuuden ytimeen.
Lisätietoja
- Olisiko sinusta hätäkeskuspäivystäjäksi? Katso TE-liven video hätäkeskuspäivystäjän työstä ja työpaikasta. Haastattelussa hätäkeskuksen päällikkö Kari Pastuhov, viestintäasiantuntija Patrick Tiainen ja mustasaarelainen hätäkeskuspäivystäjä Pauliina: Sinustako hätäkeskuspäivystäjä? (te-live.fi)
- Katso Hätäkeskuslaitoksen avoimet työpaikat: Hätäkeskuslaitos | valtiolle.fi
- Hakuaika kaksikieliseen hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen on 8.5.-2.6.2023. Tutustu työhön ja koulutukseen: Sinustako hätäkeskuspäivystäjä? - Hätäkeskuslaitos (112.fi)
Tutustu myös
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Kaksikielinen päivystäjäkurssi valmistui Pelastusopistolta
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.