Vuodenvaihteessa hätänumeroon 15 000 ilmoitusta

Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista kaatuminen, ilkivalta, häiriökäyttäytyminen ja muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2022 kello 18 – 1.1.2023 kello 24 välisenä aikana noin 15 000 hätäpuheluun. Määrä oli samaa tasoa kuin viime vuonna.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin noin 6600 hälytystehtävää. Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 54 %, poliisi 36 %, pelastus 5 %, ja sosiaalipäivystys 5 %.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat kaatuminen, ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen sekä muu sairastuminen. Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito
- kaatuminen
- muu sairastuminen
- hengitysvaikeus
Poliisi
- ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- potkiminen, hakkaaminen
- päihtynyt henkilö
Pelastus
- tulipalo muu: pieni
- automaattinen palohälytys
- rakennuspalo: pieni
Sosiaalipäivystys
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi
- alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö
- välittömän huolenpidon tarve
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.