Nödnumret svarade på 15 000 samtal vid årsskiftet

Utgivningsdatum 2.1.2023 13.56
Pressmeddelande
Puhelimen ruudulle on näppäilty 112.

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; ramlat omkull, vandalism, störande beteende och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Nödcentralerna svarade på cirka 15 000 nödsamtal under tiden 31.12.2022 kl. 18 – 1.1.2023 kl. 24. Antalet var detsamma som förra året.

Cirka 6600 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 54 %, polis 36 %, räddning 5 % och socialjour 5 %. 

De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var ramlat omkull, vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende och försämrat allmäntillstånd. 

Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande: 

Akutvård 

  1. ramlat omkull
  2. försämrat allmäntillstånd
  3. andningssvårigheter

Polis 

  1. vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
  2. slagen/sparkad/slagsmål
  3. berusad person

Räddning 

  1. brand annan: liten
  2. automatiska brandlarm
  3. byggnadsbrand: liten

Socialjour 

  1. brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig  
  2. minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika 
  3. akut bedömning av persons behov av vård och omsorg
Nödcentralstjänster