Nödnumret svarade på 15 000 samtal vid årsskiftet
 
                    Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; ramlat omkull, vandalism, störande beteende och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på cirka 15 000 nödsamtal under tiden 31.12.2022 kl. 18 – 1.1.2023 kl. 24. Antalet var detsamma som förra året.
Cirka 6600 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 54 %, polis 36 %, räddning 5 % och socialjour 5 %.
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var ramlat omkull, vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende och försämrat allmäntillstånd.
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- ramlat omkull
 - försämrat allmäntillstånd
 - andningssvårigheter
 
Polis
- vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
 - slagen/sparkad/slagsmål
 - berusad person
 
Räddning
- brand annan: liten
 - automatiska brandlarm
 - byggnadsbrand: liten
 
Socialjour
- brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
 - minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
 - akut bedömning av persons behov av vård och omsorg
 
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.