Yhteinen toimintaohje selkeyttää vastuita lastensuojelun luvattomissa poissaoloissa

Sosiaali- ja terveysministeriö, Poliisihallitus ja Hätäkeskuslaitos ovat koonneet eri toimijoille taulukkomuotoisen ohjeen sijaishuoltopaikasta luvatta poissa olevan lapsen palauttamiseksi. Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on ollut mukana työskentelyssä.
Ohjeistuksen tavoitteena on selkeyttää eri toimijoiden vastuita ja käytänteitä tilanteessa, jossa lapsi on poistunut luvatta sijaishuoltopaikastaan perhekodista tai lastensuojelulaitoksesta tai jättänyt palaamatta sinne.
Taulukko ja sen lukuohje on tarkoitettu avuksi poliisin, hätäkeskuksen, sosiaalitoimen ja sijaishuoltopaikan edustajille.
”Sijaishuoltopaikastaan luvatta poistuneiden tai sinne palaamatta jättäneiden lasten palauttamiseen liittyvä prosessi on näyttäytynyt haastavana. Taustalla vaikuttaa usein eri toimijoiden yhteisten käsitteiden puute sekä tiedon puute toisen toimijan työtä ohjaavasta lainsäädännöstä. Tällä yhteisellä ohjeella halutaan vahvistaa haavoittuvassa asemassa olevan lapsen oikeutta turvaan, kirkastamalla toimintakäytäntöjä ja -vastuita”, toteaa asiantuntija Julia Rosberg sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Toimijoiden vastuut ja käytänteet kuvattu kolmen eri tilanteen avulla
Taulukossa on kuvattu kolme erilaista lähtötilannetta sekä eri toimijoiden vastuut ja käytänteet näissä tilanteissa.
Ensimmäisessä tilanteessa sijaishuoltopaikan edustaja tekee havainnon luvatta sijaishuoltopaikastaan poistuneesta tai sinne palaamatta jättäneestä lapsesta. Toisessa tilanteessa havainnontekijä on lapsen vanhempi tai muu henkilö, kolmannessa poliisi.
”Pidän tärkeänä, että eri toimijoiden tehtävät ja valtuudet on nyt selkeästi kirjattu auki, sillä viranomaisen toiminnan tulee perustua lakiin”, sanoo poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta.
Vaaratilanteissa on otettava viipymättä yhteys hätäkeskukseen
Lukuohjeessa on kuvattu myös toimintaohje silloin, jos tiedossa on konkreettinen ja akuutti lapsen tai muiden ihmisten henkeä tai terveyttä uhkaava vaara. Tällöin poissaolevasta ja vaarassa olevasta lapsesta tulee ilmoittaa viipymättä hätäkeskukseen.
”Kaikki poistunutta tai palaamatta jäänyttä lasta koskevat asiat eivät kuulu hätäkeskuksen käsiteltäväksi, mutta kynnystä hätänumeroon soittamiseksi ei pidä silti tehdä liian korkeaksi. Hätäkeskuspäivystäjä arvioi ilmoittajalta saamiensa tietojen perusteella sen, mille viranomaiselle lasta koskeva tehtävä välitetään. Tämän vuoksi on tärkeää vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin mahdollisimman tarkasti. Rauhallisella, oikeaan tilannearvioon perustuvalla yhteistoiminnalla pystymme tukemaan lapsen ja hänen parissaan toimivien henkilöiden turvallisuutta parhaalla mahdollisella tavalla niin akuuteissa kuin kiireettömissäkin tilanteissa”, toteaa toimialapäällikkö Juha Suominen Hätäkeskuslaitoksesta.
Taulukon lukuohje (pdf)
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).