Ny gemensam anvisning förtydligar ansvaren vid barns olovliga frånvaro inom barnskyddet

Social- och hälsovårdsministeriet, Polisstyrelsen och Nödcentralsverket har sammanställt en anvisning i tabellform till aktörerna om hur de ska återföra barn som olovligt avlägsnat sig från platsen för vården utom hemmet. Även Institutet för hälsa och välfärd deltog i arbetet.
Syftet med anvisningen är att aktörernas ansvar och förfaranden ska vara tydliga i situationer där barnet har avlägsnat sig olovligt från platsen för vården utom hemmet, dvs. ett familjehem eller en barnskyddsanstalt, eller inte återvänt dit.
Tabellen och anvisningen till den är avsedda att hjälpa polisen, nödcentralerna, socialväsendet och representanterna för platser för vård utom hemmet.
”Det har visat sig att processen för att återföra barn som olovligt avlägsnar sig från platsen för vården utom hemmet eller som inte återvänder dit är en stor utmaning. Orsaken till detta är ofta att de olika aktörerna inte har gemensamma begrepp eller tillräcklig kunskap om den lagstiftning som styr de andra aktörerna. Med den gemensamma anvisningen vill man säkerställa rätten till trygghet för barn i en utsatt ställning genom tydligare förfaranden och ansvar”, konstaterar sakkunnig Julia Rosberg vid social- och hälsovårdsministeriet.
Beskrivning av aktörernas ansvar och förfaranden i tre olika fall
I tabellen beskrivs tre olika utgångslägen och aktörernas ansvar och förfaranden i dessa fall.
Det ena fallet gäller en situation där en representant för platsen för vården utom hemmet konstaterar att ett barn har avlägsnat sig olovligt från sin plats för vård utom hemmet, eller inte återvänt dit. Det andra fallet gäller en situation där det är föräldern eller någon annan som märker detta, och det tredje när det är polisen.
”Att det nu finns en tydlig beskrivning av aktörernas uppgifter och befogenheter är viktigt eftersom myndigheternas verksamhet ska basera sig på lag”, säger polisinspektör Konsta Arvelin vid Polisstyrelsen.
Om situationen är farlig måste aktörerna kontakta nödcentralen omedelbart
I anvisningen beskrivs också hur man ska göra när man vet att en konkret och akut fara hotar barnets eller någon annan människas liv eller hälsa. I det fallet bör man genast alarmera nödcentralen om att barnet har avlägsnat sig och är i fara.
”Alla ärenden som gäller barn som avlägsnat sig eller låtit bli att återvända sköts inte av nödcentralerna, men tröskeln för att använda nödnumret får trots det inte vara för hög. Nödcentralsoperatören bedömer utgående från de uppgifter som den får vilken myndighet den ska förmedla barnets ärende till. Därför är det viktigt att svara så noggrant som möjligt på nödcentralsoperatörens frågor. Att arbeta tillsammans på ett sansat sätt och utgående från korrekta bedömningar är det bästa möjliga sättet både i akuta och i icke-brådskande fall att stödja barnets trygghet och andra människor som står barnet nära”, konstaterar branschchef Juha Suominen vid Nödcentralsverket.
Läsanvisning för tabell (pdf)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik, Öppnas i en ny flik
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.