Ny gemensam anvisning förtydligar ansvaren vid barns olovliga frånvaro inom barnskyddet

Social- och hälsovårdsministeriet, Polisstyrelsen och Nödcentralsverket har sammanställt en anvisning i tabellform till aktörerna om hur de ska återföra barn som olovligt avlägsnat sig från platsen för vården utom hemmet. Även Institutet för hälsa och välfärd deltog i arbetet.
Syftet med anvisningen är att aktörernas ansvar och förfaranden ska vara tydliga i situationer där barnet har avlägsnat sig olovligt från platsen för vården utom hemmet, dvs. ett familjehem eller en barnskyddsanstalt, eller inte återvänt dit.
Tabellen och anvisningen till den är avsedda att hjälpa polisen, nödcentralerna, socialväsendet och representanterna för platser för vård utom hemmet.
”Det har visat sig att processen för att återföra barn som olovligt avlägsnar sig från platsen för vården utom hemmet eller som inte återvänder dit är en stor utmaning. Orsaken till detta är ofta att de olika aktörerna inte har gemensamma begrepp eller tillräcklig kunskap om den lagstiftning som styr de andra aktörerna. Med den gemensamma anvisningen vill man säkerställa rätten till trygghet för barn i en utsatt ställning genom tydligare förfaranden och ansvar”, konstaterar sakkunnig Julia Rosberg vid social- och hälsovårdsministeriet.
Beskrivning av aktörernas ansvar och förfaranden i tre olika fall
I tabellen beskrivs tre olika utgångslägen och aktörernas ansvar och förfaranden i dessa fall.
Det ena fallet gäller en situation där en representant för platsen för vården utom hemmet konstaterar att ett barn har avlägsnat sig olovligt från sin plats för vård utom hemmet, eller inte återvänt dit. Det andra fallet gäller en situation där det är föräldern eller någon annan som märker detta, och det tredje när det är polisen.
”Att det nu finns en tydlig beskrivning av aktörernas uppgifter och befogenheter är viktigt eftersom myndigheternas verksamhet ska basera sig på lag”, säger polisinspektör Konsta Arvelin vid Polisstyrelsen.
Om situationen är farlig måste aktörerna kontakta nödcentralen omedelbart
I anvisningen beskrivs också hur man ska göra när man vet att en konkret och akut fara hotar barnets eller någon annan människas liv eller hälsa. I det fallet bör man genast alarmera nödcentralen om att barnet har avlägsnat sig och är i fara.
”Alla ärenden som gäller barn som avlägsnat sig eller låtit bli att återvända sköts inte av nödcentralerna, men tröskeln för att använda nödnumret får trots det inte vara för hög. Nödcentralsoperatören bedömer utgående från de uppgifter som den får vilken myndighet den ska förmedla barnets ärende till. Därför är det viktigt att svara så noggrant som möjligt på nödcentralsoperatörens frågor. Att arbeta tillsammans på ett sansat sätt och utgående från korrekta bedömningar är det bästa möjliga sättet både i akuta och i icke-brådskande fall att stödja barnets trygghet och andra människor som står barnet nära”, konstaterar branschchef Juha Suominen vid Nödcentralsverket.
Läsanvisning för tabell (pdf)
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.