Yhteinen toimintaohje selkeyttää vastuita lastensuojelun luvattomissa poissaoloissa

Sosiaali- ja terveysministeriö, Poliisihallitus ja Hätäkeskuslaitos ovat koonneet eri toimijoille taulukkomuotoisen ohjeen sijaishuoltopaikasta luvatta poissa olevan lapsen palauttamiseksi. Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on ollut mukana työskentelyssä.
Ohjeistuksen tavoitteena on selkeyttää eri toimijoiden vastuita ja käytänteitä tilanteessa, jossa lapsi on poistunut luvatta sijaishuoltopaikastaan perhekodista tai lastensuojelulaitoksesta tai jättänyt palaamatta sinne.
Taulukko ja sen lukuohje on tarkoitettu avuksi poliisin, hätäkeskuksen, sosiaalitoimen ja sijaishuoltopaikan edustajille.
”Sijaishuoltopaikastaan luvatta poistuneiden tai sinne palaamatta jättäneiden lasten palauttamiseen liittyvä prosessi on näyttäytynyt haastavana. Taustalla vaikuttaa usein eri toimijoiden yhteisten käsitteiden puute sekä tiedon puute toisen toimijan työtä ohjaavasta lainsäädännöstä. Tällä yhteisellä ohjeella halutaan vahvistaa haavoittuvassa asemassa olevan lapsen oikeutta turvaan, kirkastamalla toimintakäytäntöjä ja -vastuita”, toteaa asiantuntija Julia Rosberg sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Toimijoiden vastuut ja käytänteet kuvattu kolmen eri tilanteen avulla
Taulukossa on kuvattu kolme erilaista lähtötilannetta sekä eri toimijoiden vastuut ja käytänteet näissä tilanteissa.
Ensimmäisessä tilanteessa sijaishuoltopaikan edustaja tekee havainnon luvatta sijaishuoltopaikastaan poistuneesta tai sinne palaamatta jättäneestä lapsesta. Toisessa tilanteessa havainnontekijä on lapsen vanhempi tai muu henkilö, kolmannessa poliisi.
”Pidän tärkeänä, että eri toimijoiden tehtävät ja valtuudet on nyt selkeästi kirjattu auki, sillä viranomaisen toiminnan tulee perustua lakiin”, sanoo poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta.
Vaaratilanteissa on otettava viipymättä yhteys hätäkeskukseen
Lukuohjeessa on kuvattu myös toimintaohje silloin, jos tiedossa on konkreettinen ja akuutti lapsen tai muiden ihmisten henkeä tai terveyttä uhkaava vaara. Tällöin poissaolevasta ja vaarassa olevasta lapsesta tulee ilmoittaa viipymättä hätäkeskukseen.
”Kaikki poistunutta tai palaamatta jäänyttä lasta koskevat asiat eivät kuulu hätäkeskuksen käsiteltäväksi, mutta kynnystä hätänumeroon soittamiseksi ei pidä silti tehdä liian korkeaksi. Hätäkeskuspäivystäjä arvioi ilmoittajalta saamiensa tietojen perusteella sen, mille viranomaiselle lasta koskeva tehtävä välitetään. Tämän vuoksi on tärkeää vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin mahdollisimman tarkasti. Rauhallisella, oikeaan tilannearvioon perustuvalla yhteistoiminnalla pystymme tukemaan lapsen ja hänen parissaan toimivien henkilöiden turvallisuutta parhaalla mahdollisella tavalla niin akuuteissa kuin kiireettömissäkin tilanteissa”, toteaa toimialapäällikkö Juha Suominen Hätäkeskuslaitoksesta.
Taulukon lukuohje (pdf)
Se även
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.