Yhteinen toimintaohje selkeyttää vastuita lastensuojelun luvattomissa poissaoloissa

Sosiaali- ja terveysministeriö, Poliisihallitus ja Hätäkeskuslaitos ovat koonneet eri toimijoille taulukkomuotoisen ohjeen sijaishuoltopaikasta luvatta poissa olevan lapsen palauttamiseksi. Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on ollut mukana työskentelyssä.
Ohjeistuksen tavoitteena on selkeyttää eri toimijoiden vastuita ja käytänteitä tilanteessa, jossa lapsi on poistunut luvatta sijaishuoltopaikastaan perhekodista tai lastensuojelulaitoksesta tai jättänyt palaamatta sinne.
Taulukko ja sen lukuohje on tarkoitettu avuksi poliisin, hätäkeskuksen, sosiaalitoimen ja sijaishuoltopaikan edustajille.
”Sijaishuoltopaikastaan luvatta poistuneiden tai sinne palaamatta jättäneiden lasten palauttamiseen liittyvä prosessi on näyttäytynyt haastavana. Taustalla vaikuttaa usein eri toimijoiden yhteisten käsitteiden puute sekä tiedon puute toisen toimijan työtä ohjaavasta lainsäädännöstä. Tällä yhteisellä ohjeella halutaan vahvistaa haavoittuvassa asemassa olevan lapsen oikeutta turvaan, kirkastamalla toimintakäytäntöjä ja -vastuita”, toteaa asiantuntija Julia Rosberg sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Toimijoiden vastuut ja käytänteet kuvattu kolmen eri tilanteen avulla
Taulukossa on kuvattu kolme erilaista lähtötilannetta sekä eri toimijoiden vastuut ja käytänteet näissä tilanteissa.
Ensimmäisessä tilanteessa sijaishuoltopaikan edustaja tekee havainnon luvatta sijaishuoltopaikastaan poistuneesta tai sinne palaamatta jättäneestä lapsesta. Toisessa tilanteessa havainnontekijä on lapsen vanhempi tai muu henkilö, kolmannessa poliisi.
”Pidän tärkeänä, että eri toimijoiden tehtävät ja valtuudet on nyt selkeästi kirjattu auki, sillä viranomaisen toiminnan tulee perustua lakiin”, sanoo poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta.
Vaaratilanteissa on otettava viipymättä yhteys hätäkeskukseen
Lukuohjeessa on kuvattu myös toimintaohje silloin, jos tiedossa on konkreettinen ja akuutti lapsen tai muiden ihmisten henkeä tai terveyttä uhkaava vaara. Tällöin poissaolevasta ja vaarassa olevasta lapsesta tulee ilmoittaa viipymättä hätäkeskukseen.
”Kaikki poistunutta tai palaamatta jäänyttä lasta koskevat asiat eivät kuulu hätäkeskuksen käsiteltäväksi, mutta kynnystä hätänumeroon soittamiseksi ei pidä silti tehdä liian korkeaksi. Hätäkeskuspäivystäjä arvioi ilmoittajalta saamiensa tietojen perusteella sen, mille viranomaiselle lasta koskeva tehtävä välitetään. Tämän vuoksi on tärkeää vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin mahdollisimman tarkasti. Rauhallisella, oikeaan tilannearvioon perustuvalla yhteistoiminnalla pystymme tukemaan lapsen ja hänen parissaan toimivien henkilöiden turvallisuutta parhaalla mahdollisella tavalla niin akuuteissa kuin kiireettömissäkin tilanteissa”, toteaa toimialapäällikkö Juha Suominen Hätäkeskuslaitoksesta.
Taulukon lukuohje (pdf)
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.