Vuonna 2022 hätäpuhelun soittajalle vastattiin keskimäärin kolmessa sekunnissa
 
                    Vuonna 2022 hätäkeskuksissa käsiteltiin yhteensä lähes kolme miljoonaa hätäilmoitusta. Vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärä kasvoi 5 prosenttiyksikköä edelliseen vuoteen verrattuna. Hätäpuheluihin vastattiin kuitenkin edellisvuotta nopeammin.
Hätäilmoitusten kokonaismäärän (2 920 000) kasvusta huolimatta vuonna 2022 hätäkeskuksissa saavutettiin sekä 10 sekunnin että 30 sekunnin vastausaikatavoitteet. Vastausaikatoteuma 10 sekunnin osalta oli 90 prosenttia vastatuista hätäpuheluista ja 30 sekunnin osalta 99 prosenttia. Lisäksi hätäpuheluiden keskimääräinen vastausnopeus parani edelliseen vuoteen verrattuna sekunnilla (2021: 4 sekuntia, 2022: 3 sekuntia). Vuorokaudessa vastattujen hätäilmoitusten keskiarvo oli noin 8 000, mikä on 400 puhelua vuorokaudessa enemmän kuin edeltävinä kahtena vuonna.
− Hätäkeskuslaitoksen operatiivinen henkilöstö on jälleen suoriutunut hienosti tehtävistään.   Kasvaneesta työmäärästä huolimatta hätäkeskuspäivystäjien toiminta on ollut laadukasta ja he ovat kyenneet hienosti palvelemaan niin avuntarvitsijoita kuin viranomaisia, kertoo suunnittelupäällikkö Tommi Hopearuoho. 
                      
 
                      
Hätäkeskukset vastaanottavat edelleen paljon hätänumeroon kuulumattomia ilmoituksia
Hätäkeskuspäivystäjien yhtenä työn rasitteena on hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten suuri määrä. Vuoden 2022 tilastot osoittavat, että hätäkeskukseen kuulumattomat yhteydenotot kasvoivat 18 prosenttia.
− On harmillista, että hätäkeskuksiin kuulumattomien ilmoitusten määrä näyttää kääntyneen nousuun. Virheellisten ja tahattomien soittojen kasvu selittynee osaltaan sillä, että koronakriisin laantuessa liikkuvuus on lisääntynyt. Se näkyy mm. erilaisten tiedustelupuheluiden kasvuna. Hätänumeroon soitetaan runsaasti myös kiireettömissä asioissa. Olemme pyrkineet aktiivisesti ohjaamaan ja neuvomaan ihmisiä erilaisten palvelu- ja päivystysnumeroiden käytössä, ja selkeästi tätä viestintää pitää jatkaa edelleen. Hätänumero 112 on tarkoitettu vain kiireellisiin hätätilanteisiin, jossa viranomaisten apua tarvitaan paikalle, Hopearuoho muistuttaa.
Hätäilmoituksista puolet johtaa tehtävään muille viranomaisille
Vaikka hätäilmoitusten määrässä tapahtui viiden prosenttiyksikön kasvu edellisvuoteen verrattuna, oli muille viranomaisille välitettyjen tehtävien määrän kasvu maltillisempaa, alle prosentin. Suhteellisesti suurin kasvu tapahtui jälleen sosiaalitoimelle välitetyissä tehtävissä, joita oli noin 67 000 (2021: 61 000). Merkittävää kasvua tapahtui myös ensihoidon tehtävämäärissä (2021: 829 000 tehtävää, 2022: 861 000 tehtävää). Poliisille ja pelastustoimelle välitettiin hieman vähemmän tehtäviä kuin edellisenä vuonna. Kaikista hätäilmoituksista 51 % johti viranomaisille välitettävään tehtävään.
− Sosiaalitoimen kohdalla tehtävämäärä on jatkanut kasvuaan jo runsaat viisi vuotta. Tämä kertoo siitä, että ihmiset ovat tietoisempia siitä, että kiireellisistä sosiaalitoimen tehtävistä ilmoitetaan hätänumeroon. Toisaalta myös ihmisten puuttumiskynnys erilaisiin tilanteisiin on madaltunut.
Se även
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.