Pyörä siivittää matkan tekoa sekä töihin että vapaa-ajalla
Hätäkeskuslaitoksen työntekijöillä on ollut keväästä asti mahdollisuus hankkia työsuhdepolkupyörä. Pitkään toivotulla työsuhde-edulla Hätäkeskuslaitos kannustaa työntekijöitä liikkumaan ja pitämään itsestä huolta.
Henkilöstötilanne sekä työtyytyväisyys paranivat alkuvuonna
Alkuvuoden aikana Hätäkeskuslaitokseen rekrytoitiin 61 uutta hätäkeskuspäivystäjää, sairauspoissaolot kääntyivät laskuun ja henkilökunnan työtyytyväisyys lisääntyi.
Reaaliaikainen tekstinsyöttö hätäilmoitustavaksi vuonna 2025
Hätäilmoituksen tekeminen reaaliaikaisella tekstinsyötöllä (RTT) tulee mahdolliseksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Uusi hätäilmoitustapa auttaa erityisesti henkilöitä, joilla on kuulemisen tai puhumisen kanssa haasteita. Hätäkeskuslaitoksella on jo otettu ensiaskelia RTT:n kehitystyössä.
112 seminaarissa keskusteltiin varautumisesta ja teknologian kehittymisestä
Hätäkeskuslaitoksen 112 seminaaria vietettiin Helsingissä 30.-31.8.2023. Sidosryhmille suunnattujen seminaaripäivien kantavina teemoina olivat varautuminen tulevaisuuteen ja uudet teknologiset ratkaisut hätäkeskustoiminnassa.
Työkykyjohtamisen kehittämisen vaikutuksia jo nyt havaittavissa
Hätäkeskuslaitoksen johtaminen on ollut viime vuosina kehittämisen kohteena ja kehittäminen jatkuu edelleen. Yksi kehittämisalueista on ennakoiva työkykyjohtaminen, jolla parannetaan henkilöstön työhyvinvointia.
Vuonna 2022 hätäpuhelun soittajalle vastattiin keskimäärin kolmessa sekunnissa

Vuonna 2022 hätäkeskuksissa käsiteltiin yhteensä lähes kolme miljoonaa hätäilmoitusta. Vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärä kasvoi 5 prosenttiyksikköä edelliseen vuoteen verrattuna. Hätäpuheluihin vastattiin kuitenkin edellisvuotta nopeammin.
Hätäilmoitusten kokonaismäärän (2 920 000) kasvusta huolimatta vuonna 2022 hätäkeskuksissa saavutettiin sekä 10 sekunnin että 30 sekunnin vastausaikatavoitteet. Vastausaikatoteuma 10 sekunnin osalta oli 90 prosenttia vastatuista hätäpuheluista ja 30 sekunnin osalta 99 prosenttia. Lisäksi hätäpuheluiden keskimääräinen vastausnopeus parani edelliseen vuoteen verrattuna sekunnilla (2021: 4 sekuntia, 2022: 3 sekuntia). Vuorokaudessa vastattujen hätäilmoitusten keskiarvo oli noin 8 000, mikä on 400 puhelua vuorokaudessa enemmän kuin edeltävinä kahtena vuonna.
− Hätäkeskuslaitoksen operatiivinen henkilöstö on jälleen suoriutunut hienosti tehtävistään. Kasvaneesta työmäärästä huolimatta hätäkeskuspäivystäjien toiminta on ollut laadukasta ja he ovat kyenneet hienosti palvelemaan niin avuntarvitsijoita kuin viranomaisia, kertoo suunnittelupäällikkö Tommi Hopearuoho.
Hätäkeskukset vastaanottavat edelleen paljon hätänumeroon kuulumattomia ilmoituksia
Hätäkeskuspäivystäjien yhtenä työn rasitteena on hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten suuri määrä. Vuoden 2022 tilastot osoittavat, että hätäkeskukseen kuulumattomat yhteydenotot kasvoivat 18 prosenttia.
− On harmillista, että hätäkeskuksiin kuulumattomien ilmoitusten määrä näyttää kääntyneen nousuun. Virheellisten ja tahattomien soittojen kasvu selittynee osaltaan sillä, että koronakriisin laantuessa liikkuvuus on lisääntynyt. Se näkyy mm. erilaisten tiedustelupuheluiden kasvuna. Hätänumeroon soitetaan runsaasti myös kiireettömissä asioissa. Olemme pyrkineet aktiivisesti ohjaamaan ja neuvomaan ihmisiä erilaisten palvelu- ja päivystysnumeroiden käytössä, ja selkeästi tätä viestintää pitää jatkaa edelleen. Hätänumero 112 on tarkoitettu vain kiireellisiin hätätilanteisiin, jossa viranomaisten apua tarvitaan paikalle, Hopearuoho muistuttaa.
Hätäilmoituksista puolet johtaa tehtävään muille viranomaisille
Vaikka hätäilmoitusten määrässä tapahtui viiden prosenttiyksikön kasvu edellisvuoteen verrattuna, oli muille viranomaisille välitettyjen tehtävien määrän kasvu maltillisempaa, alle prosentin. Suhteellisesti suurin kasvu tapahtui jälleen sosiaalitoimelle välitetyissä tehtävissä, joita oli noin 67 000 (2021: 61 000). Merkittävää kasvua tapahtui myös ensihoidon tehtävämäärissä (2021: 829 000 tehtävää, 2022: 861 000 tehtävää). Poliisille ja pelastustoimelle välitettiin hieman vähemmän tehtäviä kuin edellisenä vuonna. Kaikista hätäilmoituksista 51 % johti viranomaisille välitettävään tehtävään.
− Sosiaalitoimen kohdalla tehtävämäärä on jatkanut kasvuaan jo runsaat viisi vuotta. Tämä kertoo siitä, että ihmiset ovat tietoisempia siitä, että kiireellisistä sosiaalitoimen tehtävistä ilmoitetaan hätänumeroon. Toisaalta myös ihmisten puuttumiskynnys erilaisiin tilanteisiin on madaltunut.