Hätänumero 112 tilastojen valossa
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta

Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Hätäkeskuksissa käsiteltiin viime vuonna noin 2 792 600 hätäilmoitusta (3 030 600 vuonna 2023).
− Vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärä laski kahdeksan prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Laskun taustalla on Android -puhelimissa vuoden 2023 lopussa esiintynyt vika, jonka vuoksi puhelimet tekivät automaattisesti hätäilmoituksia. Vika saatiin korjattua samana vuonna, toteaa Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Emma Paasonen.
Paasosen mukaan hätäilmoitusten määrän kehitys kahdeksan vuoden aikana on ollut vaihtelevaa. Vuosina 2020-2021 ilmoitusten määrä kääntyi laskuun koronapandemian vuoksi, ja vuonna 2022 määrä kääntyi uudelleen nousuun. Seitsemän vuoden tarkastelujaksolla hätäilmoitusten määrä oli suurin vuonna 2023 ja matalin 2024.
Hätäilmoituksiin vastattiin 7 sekunnissa
Hätäkeskustoiminta kyetään turvaamaan verkottuneen toimintamallin avulla esimerkiksi ruuhkatilanteissa. Hätäilmoituksista 13 % prosenttia käsiteltiin verkottuneen toiminnan avulla (13 % vuonna 2023) ja 87 % (87 %) käsiteltiin ensisijaisessa hätäkeskuksessa. Hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 7 sekunnissa (4 sekuntia vuonna 2023).
− Hätäpuhelu yhdistyy ensisijaisesti tapahtuma-alueen omaan hätäkeskukseen, mutta tietyn odotusajan jälkeen hätäilmoitus siirtyy automaattisesti toiseen hätäkeskukseen vapaalle hätäkeskuspäivystäjälle, tarkentaa Paasonen.
Ensihoidolle välitettyjen tehtävien määrä kääntyi laskuun
Hätäilmoituksista muodostui 1 412 700 viranomaisille välitettävää tehtävää (1 501 100). Välitettyjen tehtävien määrä laski edellisvuoteen verrattuna 6 prosenttia. Tehtävistä 52 % välitettiin ensihoidolle, 36 % poliisille ja 7 % sosiaalipäivystykselle. Loput 5 % välitettiin pelastukselle ja muille viranomaisille.
Paasosen mukaan välitettyjen tehtävien määrän laskua selittää erityisesti terveystoimen tekemä ensihoidon tehtävänkäsittelyohjeen uudistus, joka tuli voimaan vuoden 2023 loppupuolella. Uusien ohjeiden tavoitteena on ollut varmistaa ensihoidon resurssien riittävyys. Hätäkeskuspäivystäjät välittävät tehtävät toimialoilta saatujen ohjeiden mukaan.
Noin puolet hätäilmoituksista eivät johtaneet tehtävän välittämiseen viranomaiselle.
− Ammattimaisella riskinarvion tekemisellä hätäkeskuspäivystäjä voi todeta, ettei tilanteessa ole hälytettävän viranomaisavun tarvetta. Tällöin ilmoittajalle neuvotaan, mihin hän voi olla yhteydessä tai miten hän voi omalla toiminnallaan ratkaista tilanteen.
Ilkivaltaiset ilmoitukset ovat vähentyneet
Virheellisten ilmoitusten kokonaismäärä laski edelliseen vuoteen verrattuna. Hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä 568 500 (815 420 vuonna 2023) virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheellisistä ilmoituksista ilkivaltaisten ja asiattomien ilmoitusten osuus oli 29 680 (32 800).
− Olemme tyytyväisiä, että asiattomien ja ilkivaltaisten ilmoitusten määrä on ollut laskusuunnassa koko seitsemän vuoden tarkastelujakson ajan. Määrä on silti edelleen suuri, ja jokainen turha ilmoitus voi viivästyttää todellisessa hädässä olevan ihmisen avunsaantia, muistuttaa Paasonen.
Tulkatuissa hätäpuheluissa hurja kasvu
Tulkattujen hätäilmoitusten määrä nousi ennätystasolle. Vuonna 2024 hätäilmoituksia tulkattiin 1469 kpl. Määrä on kasvanut tasaisesti tällä vuosikymmenellä: 295 kpl vuonna 2021, 575 kpl vuonna 2022 ja 1056 kpl vuonna 2023.
Tulkattuja kieliä oli yhteensä 37. Suurin osa tulkatuista kielistä koski venäjän (594 kpl), ukrainan (371 kpl) ja arabian (193 kpl) kieliä.
Asiakastyytyväisyys korkealla tasolla
Syksyllä 2024 toteutetussa asiakastyytyväisyyskyselyssä hätänumeroon soittaneita pyydettiin arviomaan samaansa palvelua neljällä osa-alueella: hätäilmoitukseen vastaamisen nopeus, hätäkeskuspäivystäjän antamien ohjeiden selkeys, hätäkeskuspäivystäjän palveluasenne sekä hätäkeskuspäivystäjän asiantuntemus. Arvioita pyydettiin asteikolla 1-5, jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 erittäin huono.
Emma Paasosen mukaan parhaat arviot annettiin hätäilmoitukseen vastaamisen nopeudesta arvosanalla 4,52 (4,60 vuonna 2021). Matalin, mutta silti erittäin hyvä arvosana annettiin hätäkeskuspäivystäjän asiantuntemuksesta arvosanalla 4,34 (4,46 vuonna 2021).
− Valtaosa vastaajista (93 %) koki, että sai tarvitsemaansa apua. Ensihoidon asioissa soittaneet kokivat hieman keskimääräistä useammin saaneensa tarvitsemaansa apua (96 %). Ensihoidon asioissa soittaneet olivat myös keskimääräistä tyytyväisempiä hätäilmoitukseen vastaamisen nopeuteen, kertoo Paasonen.
Valtakunnallista hätänumeroviikkoa vietetään 10.-16. helmikuuta 2025. Viikon juhlapäivä on EU:n yhteinen 112-päivä tiistaina 11.2.
Edit 11.2.2025 klo 15.50: Lisätty englanninkielinen versio tiedotteesta
Se även
Översikt över 2024
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.