Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
År 2023 tog Nödcentralsverket emot i genomsnitt 8 300 nödmeddelanden varje dag. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Nödmeddelanden besvarades på i genomsnitt fyra sekunder.
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2024 kl. 11.20.
Avtalsvillkor för brand- och brottslarmanläggningar ändras i början av november
Avtalsvillkoren för brand- och brottslarmanläggningar som övervakas av Nödcentralsverket ändras från och med 1.11.2022. I de nya avtalsvillkoren preciseras bland annat ansvaret mellan kunden och Nödcentralsverket. Ändringen av avtalsvillkoren kräver inga åtgärder av kunden.
De viktigaste ändringarna i avtalsvillkoren gäller företags- och samfundskunders elektroniska ärenden, kontakt med kontaktpersoner i samband med larm i brottslarmanläggning, objektspecifika avtal samt testning av larmanläggning.
I fortsättningen ska företags- och samfundskunder i första hand sköta ärenden via Nödcentralsverkets elektroniska ILMO-system. I samband med larm från brottslarmanläggningar kommer Nödcentralsverket i fortsättningen att ta kontakt med kontaktpersoner endast på polisens begäran. Varje objekt som ska anslutas till Nödcentralsverket ska ingå ett separat avtal som faktureringen baseras på. Underlåtelse att testa avbryter inte faktureringen. De nya avtalsvillkoren preciserar också vad som avses med testning av larmanläggning.
De nya avtalsvillkoren har skickats till kunderna för läsning på förhand. Avtalsvillkoren uppdateras på webbplatsen 112.fi när ändringarna träder i kraft 1.11.2022.
Cirka 20 600 brand- och brottslarmanläggningar har anslutits till Nödcentralsverket, vilka automatiskt och omedelbart meddelar nödcentralen om en begynnande brand, ett brott eller ett fel som äventyrar apparatens funktionsberedskap. Anvisningar för ärenden och inloggning i ILMO samt för ansökan om fullmakt finns på webbplatsen 112.fi på sidor som behandlar tjänster för brand- och brottslarmanläggningar.
Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets e-kommunikationssystem för kunder som har anläggningar för brand- och brottslarm. Genom systemet kan kunderna skicka en anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp ett avtal. ILMO-systemet introducerades för företags- och samfundskunder i december 2021.