Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvät sopimusehdot muuttuvat marraskuun alussa

Hätäkeskuslaitoksen valvonnassa olevien palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvät sopimusehdot muuttuvat 1.11.2022 alkaen. Uusissa sopimusehdoissa on tarkennettu muun muassa asiakkaan ja Hätäkeskuslaitoksen väliset vastuut. Sopimusehtojen muutos ei vaadi toimenpiteitä asiakkaalta.
Tärkeimmät sopimusehtojen muutokset koskevat yritys- ja yhteisöasiakkaiden sähköistä asiointia, yhteyshenkilöiden tavoittelemista rikosilmoitinhälytyksen yhteydessä, kohdekohtaisia sopimuksia sekä ilmoitinlaitetestausta.
Jatkossa yritys- ja yhteisöasiakkaiden tulee asioida ensisijaisesti Hätäkeskuslaitoksen sähköisen ILMO-järjestelmän kautta. Rikosilmoitinlaitteiden hälytysten yhteydessä Hätäkeskuslaitos tulee jatkossa tavoittelemaan yhteyshenkilöitä ainoastaan poliisin pyynnöstä. Jokaisesta Hätäkeskuslaitokseen liitettävästä kohteesta tulee tehdä erillinen sopimus, johon laskutus perustuu. Laitteen testaamattomuus ei keskeytä laskutusta. Uusiin sopimusehtoihin on tarkennettu myös mitä ilmoitinlaitetestauksella tarkoitetaan.
Uudet sopimusehdot on lähetetty asiakkaille etukäteen tutustuttavaksi. Sopimusehdot päivitetään 112.fi -verkkosivustolle, kun muutokset astuvat voimaan 1.11.2022.
Hätäkeskuslaitokseen on liitetty noin 20 600 palo- ja rikosilmoitinlaitetta, jotka antavat alkavasta palosta, rikoksesta tai laitteiston toimintavalmiutta vaarantavasta viasta automaattisesti välittömän ilmoituksen hätäkeskukseen. Ohjeita asiointiin ja ILMO-kirjautumiseen sekä valtuutuksen hakemiseen löytyy 112.fi-verkkosivujen palo- ja rikosilmoitinlaitteiden palveluja käsitteleviltä sivuilta.
ILMO-järjestelmällä tarkoitetaan Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköistä asiointipalvelua, jossa asiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksen, tarkastella ja ylläpitää sopimuksia sekä irtisanoa sopimuksen. Ilmo-järjestelmä julkaistiin joulukuussa 2021 yritys- ja yhteisöasiakkaiden käyttöön.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.