Avtalsvillkor för brand- och brottslarmanläggningar ändras i början av november
![ILMO-emblem.](/documents/25150957/26717136/2021-ILMO-tunnus.jpg/5531689a-7ccf-8b0b-9f4f-1d42cb0c23eb?t=1636374325567&width=1200)
Avtalsvillkoren för brand- och brottslarmanläggningar som övervakas av Nödcentralsverket ändras från och med 1.11.2022. I de nya avtalsvillkoren preciseras bland annat ansvaret mellan kunden och Nödcentralsverket. Ändringen av avtalsvillkoren kräver inga åtgärder av kunden.
De viktigaste ändringarna i avtalsvillkoren gäller företags- och samfundskunders elektroniska ärenden, kontakt med kontaktpersoner i samband med larm i brottslarmanläggning, objektspecifika avtal samt testning av larmanläggning.
I fortsättningen ska företags- och samfundskunder i första hand sköta ärenden via Nödcentralsverkets elektroniska ILMO-system. I samband med larm från brottslarmanläggningar kommer Nödcentralsverket i fortsättningen att ta kontakt med kontaktpersoner endast på polisens begäran. Varje objekt som ska anslutas till Nödcentralsverket ska ingå ett separat avtal som faktureringen baseras på. Underlåtelse att testa avbryter inte faktureringen. De nya avtalsvillkoren preciserar också vad som avses med testning av larmanläggning.
De nya avtalsvillkoren har skickats till kunderna för läsning på förhand. Avtalsvillkoren uppdateras på webbplatsen 112.fi när ändringarna träder i kraft 1.11.2022.
Cirka 20 600 brand- och brottslarmanläggningar har anslutits till Nödcentralsverket, vilka automatiskt och omedelbart meddelar nödcentralen om en begynnande brand, ett brott eller ett fel som äventyrar apparatens funktionsberedskap. Anvisningar för ärenden och inloggning i ILMO samt för ansökan om fullmakt finns på webbplatsen 112.fi på sidor som behandlar tjänster för brand- och brottslarmanläggningar.
Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets e-kommunikationssystem för kunder som har anläggningar för brand- och brottslarm. Genom systemet kan kunderna skicka en anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp ett avtal. ILMO-systemet introducerades för företags- och samfundskunder i december 2021.
Se även
Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Rusningen inom social- och hälsovårdstjänsterna har stått i rubrikerna under den senaste tiden, och det råder rusning också på jourerna och inom akutvården. Akutvården får allt oftare också icke-brådskande uppdrag, och olika multiprofessionella metoder för att sköta dessa uppdrag har utvecklats runt om i landet.
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 28 300 (34 300 år 2023) nödsamtal mellan fredagen den 21 juni och söndagen den 23 juni.
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Under midsommar får problem orsakade av berusningsmedel vanligtvis en större roll i nödmeddelandena, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss.
Sommarens viktigaste telefonnummer och instruktioner
På sommaren firar människor semester på stugan och utomlands, rör sig till sjöss och i naturen samt reser i vägtrafiken. Ju mer människor gör, desto mer händer och sker det. Läs nyheten för att se vilka nummer och tjänster som finns tillgängliga för olika situationer.
EU-projekt informerar barn om nödnummer
Nödcentralsverket deltar i ett EU-projekt för att synliggöra systemet för att hjälpa försvunna barn. Ett viktigt tema är att lära barn hur man använder nödnumret på rätt sätt.