Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvät sopimusehdot muuttuvat marraskuun alussa

Hätäkeskuslaitoksen valvonnassa olevien palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvät sopimusehdot muuttuvat 1.11.2022 alkaen. Uusissa sopimusehdoissa on tarkennettu muun muassa asiakkaan ja Hätäkeskuslaitoksen väliset vastuut. Sopimusehtojen muutos ei vaadi toimenpiteitä asiakkaalta.
Tärkeimmät sopimusehtojen muutokset koskevat yritys- ja yhteisöasiakkaiden sähköistä asiointia, yhteyshenkilöiden tavoittelemista rikosilmoitinhälytyksen yhteydessä, kohdekohtaisia sopimuksia sekä ilmoitinlaitetestausta.
Jatkossa yritys- ja yhteisöasiakkaiden tulee asioida ensisijaisesti Hätäkeskuslaitoksen sähköisen ILMO-järjestelmän kautta. Rikosilmoitinlaitteiden hälytysten yhteydessä Hätäkeskuslaitos tulee jatkossa tavoittelemaan yhteyshenkilöitä ainoastaan poliisin pyynnöstä. Jokaisesta Hätäkeskuslaitokseen liitettävästä kohteesta tulee tehdä erillinen sopimus, johon laskutus perustuu. Laitteen testaamattomuus ei keskeytä laskutusta. Uusiin sopimusehtoihin on tarkennettu myös mitä ilmoitinlaitetestauksella tarkoitetaan.
Uudet sopimusehdot on lähetetty asiakkaille etukäteen tutustuttavaksi. Sopimusehdot päivitetään 112.fi -verkkosivustolle, kun muutokset astuvat voimaan 1.11.2022.
Hätäkeskuslaitokseen on liitetty noin 20 600 palo- ja rikosilmoitinlaitetta, jotka antavat alkavasta palosta, rikoksesta tai laitteiston toimintavalmiutta vaarantavasta viasta automaattisesti välittömän ilmoituksen hätäkeskukseen. Ohjeita asiointiin ja ILMO-kirjautumiseen sekä valtuutuksen hakemiseen löytyy 112.fi-verkkosivujen palo- ja rikosilmoitinlaitteiden palveluja käsitteleviltä sivuilta.
ILMO-järjestelmällä tarkoitetaan Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköistä asiointipalvelua, jossa asiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksen, tarkastella ja ylläpitää sopimuksia sekä irtisanoa sopimuksen. Ilmo-järjestelmä julkaistiin joulukuussa 2021 yritys- ja yhteisöasiakkaiden käyttöön.
Tutustu myös
Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.