Avtalsvillkor för brand- och brottslarmanläggningar ändras i början av november

Avtalsvillkoren för brand- och brottslarmanläggningar som övervakas av Nödcentralsverket ändras från och med 1.11.2022. I de nya avtalsvillkoren preciseras bland annat ansvaret mellan kunden och Nödcentralsverket. Ändringen av avtalsvillkoren kräver inga åtgärder av kunden.
De viktigaste ändringarna i avtalsvillkoren gäller företags- och samfundskunders elektroniska ärenden, kontakt med kontaktpersoner i samband med larm i brottslarmanläggning, objektspecifika avtal samt testning av larmanläggning.
I fortsättningen ska företags- och samfundskunder i första hand sköta ärenden via Nödcentralsverkets elektroniska ILMO-system. I samband med larm från brottslarmanläggningar kommer Nödcentralsverket i fortsättningen att ta kontakt med kontaktpersoner endast på polisens begäran. Varje objekt som ska anslutas till Nödcentralsverket ska ingå ett separat avtal som faktureringen baseras på. Underlåtelse att testa avbryter inte faktureringen. De nya avtalsvillkoren preciserar också vad som avses med testning av larmanläggning.
De nya avtalsvillkoren har skickats till kunderna för läsning på förhand. Avtalsvillkoren uppdateras på webbplatsen 112.fi när ändringarna träder i kraft 1.11.2022.
Cirka 20 600 brand- och brottslarmanläggningar har anslutits till Nödcentralsverket, vilka automatiskt och omedelbart meddelar nödcentralen om en begynnande brand, ett brott eller ett fel som äventyrar apparatens funktionsberedskap. Anvisningar för ärenden och inloggning i ILMO samt för ansökan om fullmakt finns på webbplatsen 112.fi på sidor som behandlar tjänster för brand- och brottslarmanläggningar.
Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets e-kommunikationssystem för kunder som har anläggningar för brand- och brottslarm. Genom systemet kan kunderna skicka en anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp ett avtal. ILMO-systemet introducerades för företags- och samfundskunder i december 2021.
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.